خلاصه ماشینی:
"اما آنچه این مقاله درصدد ارائهی آن است،در قسمت اول، تبیین معنای رمزی و تفاوت آن با تمثیل و نشانه و سپس بیان جایگاه رمز و منظر سهروردی و دلایل رمزگویی وی است که بهطور اجمال مطرح خواهد شد.
یعنی اگر شخصی تأویلی برای عبارتی رمزی ارائه کند که در بردارندهی تمامی نیات شیخ اشراق و یافتههای او باشد،باز هم نمیتواند باب کشف رمزها را ببندد؛ چرا که ممکن است سالکی این رمزهای مطرح شده در داستان را به نوع دیگر و با تجربههای مشابه دیگری ادراک کند[اسدپور، 1387:35].
به قول شبستری: ندارد عالم معنی نهایت کجا بیند مر او را لفظ غایت هر آن معنا که شد از ذوق پیدا کجا تعبیر لفظی یابد او را برای برقرار کردن رابطه با معنای رمزی این متون باید به سه جنبهای توجه داشت که در تجربهی عرفانی سهروردی نقش به سزایی داشتهاند: الف)چگونگی تجربهی عرفانی؛ب)فضای تجربهی عرفانی؛ج)اندام دریافتکنندهی تجربهی عرفانی.
تحلیل و تأویل کلید رمزشناسی داستانهای رمزی شیخ اشراق در نگاه اول،مبهم و نامفهوم به نظر میرسد،چرا که اگر از عالم مثال او دور شویم و از پذیرش تجربههای عرفانی او در حالت مکاشفه خودداری کنیم و با مکان ماورای حسی که او در آن با تخیل فعال خویش به سیر میپردازد، بیگانه باشیم،گشودن رازها و رمزها و پیبردن از ظاهر به باطن و حقیقتی که سهروردی درصدد بیان آن بوده است،ممکن نیست.
یعنی حتی اگر روزی تأویلی ارائه شود که بیانگر تمامی نیات و یافتههای شیخ اشراق باشد،باز هم نمیتواند باعث بسته شدن باب کشف رموز شود،چرا که ممکن است سالکی این رمزهای مطرح شده در داستان را به نوع دیگری و با تجربههای مشابه دیگری ادراک کند."