خلاصه ماشینی:
"اما در توضیح علل این نارسایی و نابسندگی میتوان بدین نکتهی معادله مانند اشاره داشت که به رغم بیش از صد سال تدریس درس تاریخ به طور رسمی در برنامهی مدرسهها،تاکنون فاقد اصول،روشهای تخصصی و رویکردهای منطقی در آموزش آن بودهایم.
البته در این مدت طولانی که با صرف هزینهها و نیروی انسانی بسیار همراه بوده است،خوشبختانه از دو سرمایهی عظیم برای جبرانکنندهی نقصها و نارساییها برخوردار بودهایم:اول سعی و تلاش توأم با عشق و ایثار دبیران تاریخ که حقیقتجویی و میهندوستی آنان کلاس درس را به کانونی گرم و تأثیرگذار مبدل ساخته است،و دوم دانشآموزان یعنی فرزندان این ملت که به دلیل تربیت یافتن بر مبنای فرهنگ گران سنگ ایرانی اسلامی،همواره پذیرای حقیقت و جویایی اخبار نیک نیاکان و سیرهی بزرگان و سرگذشت مام میهن بودهاند.
اما با اختصاص شمارهی حاضر به صورت «ویژهنامه»به این موضوع،درصدد برآمدند تا به مسألهی مهم و محوری آموزش تاریخ بیش از پیش توجه نشان دهند؛چرا که یکی از هدفهای اصلی مجلات رشد،ارتقای امر آموزش در حوزههای گوناگون درسی است."