خلاصه ماشینی:
"بدون شک همه آحاد یک ملت،مورخ نیستند و ضرورتی هم ندارد که مانند مورخان بر اساس طرحی از پیش اندیشیده شده و مبتنی بر مبانی نظری و روشمند به تاریخ نگاری بپردازند؛بلکه ملتها به فراخور حال خویشتن همگی متعلم مورخان خویش میگردند.
هر چند کتاب و کلاس درس تاریخ را نمیتوان بازتاب کامل و تمام عیاری از تاریخ نگاری دانست،اما بدون شک در بردارنده،شاکله اصلی و عناصر اساسی تاریخ نگاری یک ملت است،از همین طریق است که طرح کلی تاریخ و به عبارتی تعریف هویت ملی به دانش آموزان یعنی نسل آینده منتقل میگردد.
در این فرایند هر چند جایگاه خاص خود را دارند اما این تاریخ است که به هم عنوان بستر عمومی شکل گیری آگاهی نسبت به خویش و هم گرد آورنده دیگر عناصر سازنده هویت ملی در یک طرح معنادار و عمومی،آنها را کار ساز می گرداند."