چکیده:
در ساختار اجتماعی-اقتصادی کنونی با تاسیس جامعه حسابداران رسمی ایران، وظیفه اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی به حسابرسان واگذار شده است.ایفای این مسئولیت که متضمن ارائه خدمات مطمئن به جامعه است،باید براساس معیارهای از پیش تعیین شده انجام گیرد.این معیارهای از پیش تعیین شده که هدف آن یکنواخت نمودن گزارشگری مالی است،استانداردهای حسابداری خوانده میشود. این پژوهش در پی آن است که:«آیا پس از گذشت چند سال از لازم الاجرا شدن استانداردهایحسابداری مصوب سازمان حسابرسی،حسابرسان نسبت به این استانداردها و تغییرات صورت پذیرفته ان،آگاهی پیدا کردهاند تا در مراحل مختلف کار حسابرسی آنها را مدنظر قرار دهند؟یا آنکه همچنان با آگاهیهای قبلی و بدون توجه به استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی به حرفه حسابرسی مشغول میباشند؟» نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که 5/65 تا 9/81 درصد حسابرسان از استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی آگاهی کافی دارند،ولی این آگاهی در سطح کلیه استانداردها یکسان نمیباشد.همچنین میزان آگاهی جامعه حسابرسان از استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی بین 05/62 درصد تا 75/67 درصد میباشد،ولی این آگاهی برای تمامی ردهها یکسان نمیباشد.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش در پی آن است که:«آیا پس از گذشت چند سال از لازم الاجرا شدن استانداردهایحسابداری مصوب سازمان حسابرسی،حسابرسان نسبت به این استانداردها و تغییرات صورت پذیرفته ان،آگاهی پیدا کردهاند تا در مراحل مختلف کار حسابرسی آنها را مدنظر قرار دهند؟یا آنکه همچنان با آگاهیهای قبلی و بدون توجه به استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی به حرفه حسابرسی مشغول میباشند؟» نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که 65/5 تا 81/9 درصد حسابرسان از استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی آگاهی کافی دارند،ولی این آگاهی در سطح کلیه استانداردها یکسان نمیباشد.
جامعه آماری جامعه آماری باید از مکیان عناصری که دارای یک یا چند خاصیت مشترک میباشند، انتخاب شود و جامعه موردنظر شامل همه اعضای واقعی یا فرضی باشد که یافتههای تحقیق قابلیت تعمیم داشته باشد(دلاور،علی،1378)در این تحقیق،با توجه به فرآیند اجرای تحقیق که در مرحله اول میبایست معیار استانداردی جهت سنجش آگاهی حسابرسان از استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی تعیین و تدوین شود، لذا صرفا افراد متخصص و خبره میتوانند به عنوان جامعه موردنظر نقش اساسی داشته باشند.
لذا جهت رفع این نقیصه نیاز به اتخاذ تصمیمات و راهکارهایی جهت افزایش سطح آگاهی حسابرسان نسبت به این استانداردهاست و از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: 1-برگزاری کلاسهای آموزشی جهت آشنایی حسابرسان شاغل در ردههای شغلی مختلف(بخصوص رده شغلی کمک حسابرس)با استانداردهای حسابداری 2-برگزاری سمینارها و جلسات نقد و بررسی استانداردها حسابداری 3-برگزاری آزمونهای دورهای جهت بررسی سطح آگاهی حسابرسان در مؤسسات حسابرسی 4-کنترل کیفی موسسات حسابرسی جهت اطمینان از رعایت استانداردهای حسابداری در سطحی مطلوب توسط مراجع حرفهای ذیصلاح محدودیتهای تحقیق در انجام هر تحقیق علمی محدودیتها و موانعی وجود دارند که ممکن است مشکلاتی را در حین انجام تحقیق ایجاد کنند بخشی از آن بدین شرح بوده است: 1."