چکیده:
در اکثر کشورهای در حال توسعه و یا حتی بیشتر سازمانها،علی رغم صرف هزینههای بسیار زیاد،جهت خرید و وارد کردن تکنولوژی،شاهد هستیم که این تکنولوژیها به خوبی جذب نمیشوند و تکنولوژی بعنوان موتور توسعه عمل نمیکند. یکی از دلایل این مسأله،عدم تناسب بین فرهنگ موجود در جامعه یا سازمان با تکنولوژی موردنظر میباشد.
بنابراین از یک طرف ابتدا باید نوع تکنولوژی مورد استفاده را مطالعه و تحلیل کرد و سپس متناسب با آن باید فرهنگی را گسترش داد تا تکنولوژی بتواند نقش اصلی خود را ایفا نماید و به عنوان موتور توسعه عمل کند.از طرف دیگر،در خرید و وارد کردن تکنولوژی به سازمان،ابتدا باید فرهنگ موجود سازمان را مطالعه و تحلیل نمود تا تکنولوژی جدید،متناسب با فرهنگ موجود باشد.در این مقاله سعی شده است که این رابطه در سازمان فروش شرکت ایران خودرو بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
"تکنولوژی به سازمان،ابتدا باید فرهنگ موجود سازمان را مطالعه و تحلیل نمود تا
تکنولوژی در سازمان باشد که در این صورت رشد و یادگیری سازمانی مختل شده و
یکی از دلایل این مسأله،عدم متناسب بین فرهنگ موجود در جامعه یا سازمان با
3-بررسی رابطه همبستگی بین فرهنگ سازمانی و تکنولوژی خدماتی برای
با توجه به اینکه در تحقیق حاضر به رابطه فرهنگ سازمانی با تکنولوژی خدماتی
ازاینرو،جامعه مورد تحقیق خود سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو انتخاب شد و علت اینکه این سازمان
از رگرسیون چندگانه نیز برای بررسی فرضیه اصلی و بیان رابطه بین فرهنگ و تکنولوژی خدماتی(در دو شاخص تنوع و تجزیهپذیری)استفاده شده است
فرهنگ سازمانی و تکنولوژی خدماتی غالب بر سازمان فروش شرکت ایرن خودرو
یعنی فرهنگی که به امور داخلی سازمان توجه میکند و برای محیطی مناسب است که از ثبات نسبی برخوردار باشد.
سازمان دارای این نوع تکنولوژی(پیچیده)فرهنگی را میطلبد که در آن،ساختار سازمانی زیاد رسمی نباشد و کارها استاندارد شده نباشند.
ارتباط بین فرهنگ سازمانی واحدهای مختلف سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو در
نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان فروش شرکت ایران خودرو
نوع تکنولوژی خدماتی به کار گرفته در سازمان فروش شرکت ایران خودرو
تکنولوژی این است که تعداد مسائل اندک بوده و کارها بصورت تکراری انجام پذیرد
خودرو(فرهنگ بوروکراتیک)با تکنولوژی مورد استفاده در آن سازمان(تکنولوژی
تناسب بین فرهنگ سازمانی و نوع تکنولوژی مورد استفاده در آن سازمان،مهمترین
فرهنگ سازمانی و تکنولوژی خدماتی مطرح گردید که این رابطهها اثبات شدند."