چکیده:
این امر،به ویژه در حوزههایی چون مدیریت پروندههای خسارتی-به واسطه تواتر بالاتر خسارات محصولات بیمهای غیر زندگی-ضرورت بیشتری مییابد. بانک بیمه،آیندهای روشن پیش روی خود خواهد داشت.در بازارهای متکامل،چنین رشدی به گونهای فزاینده و از طریق عرضه محصولات بیمهای زندگی و غیر زندگی پیچیدهتر به بازار هدفی که به دقت گزینش شده،پشتیبانی میگردد.از آنجا که توسعه هر بازار، همچنین بستگی فراوانی به محیطهای قانونی و تجاری هر کشور خواهد داشت،بانک بیمهگران میتوانند از گرایش دولتها به سمت سوی خصوصی سازی تعهدات درمانی و بازنشستگی خود،بهرهمند شوند.در بازارهای رو به تکوین،ورودیهای جدید،به شکلی موفقیتآمیز،بانک بیمه را به عنوان ابزاری در جهت رقابت با شرکتهای حاکم بر بازار به خدمت گرفتهاند.با توجه به نفوذ کنونی نسبتا پایین بانک بیمه در بازارهای رو به تکوین،احتمالا این شکل از تدارک خدمات بیمهای،توسعه قابل توجهی را در سالهای آتی تجربه خواهد کرد. تدارک خدمات بیمهای توسط بانکها،شبکهای رسمی و رو به رشد برای توزیع بیمه میباشد.با این وجود،شیوههای بکارگیری بانک بیه در سرتاسر جهان متفاوت بوده و عواملی چون ملاحظات قانونی و نیز عوامل فرهنگی و اجتماعی-جمعیتی توجیهکننده برخی از این دگرگونیهاست.صرفنظر از این ناهمسانیها،نفوذ بانک بیمه در سالهای اخیر-به ویژه در بازارهای رو به تکوین-افزایش یافته است. الگوهای موفق بانک بیمه،در ابتدا شامل فروش محصولاتی ساده شده که از طریق باجههای بانکها به مشتریانی صورت میگرفته است که تصمیماتی لحظهای اتخاذ میکردهاند.محصولات بانک بیمه به عنوان مکملی برای محصولات بانکی موجود بودند و همین امر،فرصتهای فروش بیشتری را فراهم میآرود. در سرتاسر جهان،بانک بیمه به عنوان اهرمی کار آمد و اثربخش و با هدف دستیابی به یک پایگاه در بازارهایی 2Lبا نفوذ بیمهای پایین و تنوع محدود شبکههای توزیع،از سوی بیمهگران بکار گرفته شده است.این باور در میان مدیران وجود دارد که یکپارچه سازی عملیات بانکی و بیمهای میتواند یاریگر آنان در کاهش هزینهها بوده و تشریک مساعی این دو بخش را به بیشترین میزان افزایش دهد. با این وجود،صرفهتهای حاصل از عملیات یکپارچه، در نتیجه تغییرات قانونی،به گونهای فزآینده به چالش کشیده شده است.قوانین جدید،بسیاری از مزیتهای سرمایهای را که بانک بیمهگران سابقا از آن برخوردار بودند، حذف کرده است.در همین زمان، جستجو برای رشد بیشتر،برخی از بانک بیمهگران را بر آن داشته تا به دنبال کشف الگوهایی جایگزین برای فعالیت خود باشند.برای نمونه،برخی از این بیمهگران، به تمرکز صرف بر توزیع متمایل گشته و در حال اتخاذ راهبردهایی مبتنی بر تعدد تأمینکنندگان و تعدد شبکههای توزیع هستند.بازاریابی محصولات پیچیدهتر نیز،در برخی از کشورها،به موازات تمرکز بر بخشهای مشتریان و توزیع محصولات بیمهای غیر زندگی پیشرفت کرده است.در بسیاری از این موقعیتها،نیاز به مهندسی مجدد فرآیندهای بازاریابی و پشتیبانی فروش وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"در سرتاسر جهان،بانک بیمه به عنوان اهرمی کار آمد و اثربخش و با هدف دستیابی به یک پایگاه در بازارهایی با نفوذ بیمهای پایین و تنوع محدود شبکههای توزیع،از سوی بیمهگران بکار گرفته شده است.
توانایی ارائه خدمات مالی به مشتریان بدون نیاز به مراجعه چند باره آنان و بهرهمندی از بازارهای هدف بالقوهای که در صورت عدم بهرهگیری از چنین شبکه توزیعی،دسترسی به آنها بسیار دشوار بود، بسیاری از فعالان حوزه بیمه را به بررسی امکان فروش از طریق شعب بانک ترغیب کرده است.
در نشریه سیگما-شماره 2،سال 2991 میلادی-بانک بیمه چنین تعریف شده است:«راهبردی که از سوی بانکها یا شرکتهای بیمه و با هدف فعالیت در بازار مالی-به شیوهای کموبیش یکپارچه-اتخاذ میشود.
برای دستیابی به هدف این گزارش،بانک بیمه به عنوان«تلاش مشترک بانکها و بیمهگران،به منظور ارائه خدمات بیمهای به مشتریان بانکها»تعریف شده است.
با این وجود،بانک بیمهگران در کشور فرانسه در حال حرکت به سمت ارائه محصولاتی پیچیدهتر و حتی مستقل از خدمات بستهای بانکها هستند؛محصولاتی چون بیمههای زندگی پیشرفته-که افراد با موجودی خالص بالا را هدف قرار یک عامل اساسی در تعیین موفقیت بانک بیمه،توان نسبی شبکههای توزیع جایگزین میباشد.
برای مثال، در کشورهای انگلیس و هلند،پیچیدگی محصول و/یا الزامات قانونی،به شکلگیری یک بخش کارگزاری مستقل و قوی منجر شده که نفوذ بانک بیمه را در این کشورها محدود کرده است.
نسبت درصد هزینههای بیمه زندگی به حق ناخالص تولیدی در کشور ایتالیا؛سال 6002 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع: ANIA وجود دادههای متعلق به کشورهای ایتالیا و فرانسه بیانگر آن است که بانک بیمه-حد اقل نسبت به شبکههای نمایندگی و کارگزاری-از گونهای مزیت هزینهای بهرهمند است(نمودارهای 1 و 2)."