خلاصه ماشینی:
"در اینجا باید دو مطلب را مورد بررسی دقیق قرار داد؛مطلب اول آن است که آیا سنت پیامبر شامل همه گفتار و کردار پیامبر که در مقام پیامبری از آن حضرت صادر نشده و نیز آداب و کردار مسلمانان که براساس مقتضیات و عرف و فرهنگ خود به آن عمل میکردند و از اعتراض پیامبر مصون ماندهاند،میشود؟یا آنکه باید سنت پیامبر را منحصر به آن دسته از کردار گفتار پیامبر دانست که از آن حضرت در مقام پیامبری صادر شده است؟ مطلب دوم آنکه اگر فرض کنیم چنانکه اصولیون میگویند،همه قول و فعل و تقریر پیامبر سنت و حجت است،آیا مفهوم حجت آن است که تنها آنچه واقع شده،مشروع است و غیر آن نامشروع؟ پاسخگویی به دو سوال مذکور،خود بحث مستقلی است که نگارنده در رسالهای به آن پرداخته است.
در پاسخ سوال اول باید گفت سنت پیامبر فقط شامل آن دسته از کردار و گفتار پیامبر میشود که از آن حضرت در مقام پیامبری صادر شده است،زیرا پیامبر به عنوان یک انسان عادی به آداب و سنن متداول جامعه خود عمل میکرده و این دسته از آداب و سنن را نمیتوان مختص پیامبر و سنت او دانست،همچنانکه آداب و سنن رایج میان مسلمانان اولیه را که از قبل از اسلام معمول بوده و یهودیان نیز به آن عمل میکردند و پس از اسلام نیز میان مسلمانان،یهودیان و مشرکان مشترک بوده،نمیتوان سنت پیامبر دانست.
آنچه از مطالعه مجموع تاریخ و سنت به دست میآید،آن است که قوانین وضع شده درباره حقوق زن و حتی دیگر قوانین مدنی و جزایی،یا مستقیما همان قوانین رایج بودهاند یا از عرف متداول آن روزگار اخذ و بر آن مبنا وضع شدهاند."