خلاصه ماشینی:
"در آثار متاخر برخی از دانشمندان شیعی و معتزلی، رویکرد دیگری که میتوان نشانههای آن را در فیلسوف اندلسی،ابن رشد هم یافت،وجود دارد که امکان ادراک تفصیلی عقلی در قلمرو عمل را هم میپذیرد و علی الاصول این امکان را مطرح میکند که ممکن است این ادراکات تفصیلی گاهی در تعارض با درک شرعی آدمی باشد و مانند قلمرو نظر در اینجا هم امکان نوعی تاویل ا البته با رعایت شرایط خاص خود مجاز میدارد و به این ترتیب به نوعی دیالوگ عقل و شرع معتقد است.
اخلاق دینی در معنای خاص خود عبارت است از ساختاری از قواعد و ارزیابیهای اخلاقی که از سرچشمه وحی به دست آمده است، اما این معنای مضیق اخلاق دینی چندان مورد قبول نیست،زیرا دستاوردهای عقلی که مستقیما در متون وحیانی وجود ندارند،به حکم آنکه هر چه عقل حکم کند،شرع هم میپذیرد،جزئی از منظومه اخلاقی دینی هستند."