خلاصه ماشینی:
"ایزوتسو در سال 1961 به دعوت پروفسور ویلفرد کنتول اسمیت،رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل،به کانادا رفت و به تدریس متون مهم اسلامی همچون"نجات ابن سینا"در فلسفه و"الاقتصاد فی الاعتقاد غزالی"در کلام و "فصوص الحکم ابن عربی"در عرفان پرداخت.
در پی آن ایزوتسو اثری بین الادیانی تألیف کرد که در سالهای 67-1966 م در ژاپن تحت عنوان"یک مطالعه مقارنهای در خصوص مفاهیم فلسفی در تصوف و تائوئیسم"با زیر غنوان "ابن عربی و لائوتزو-چانگ تزو"،توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و زبانشناسی دانشگاه کیو و تحت سرپرستی پروفسور نوبوئیرو و ماتسوموتو به چاپ رساند.
در خصوص انتخاب مکتب ابن عربی بهعنوان نماینده تصوف اسلامی در این مطالعه مقارنهای میتوان برخی نکات را مدنظر قرار داد: 1-معرفی مذهب عشق بهعنوان بنیادیترین دین،2-اتحاد ادیان،3-نقش مهم تثلیث در هستی، 4-تأکید بر رحمت واسعه الهی که شامل حال مردمان در دنیا و آخرت میشود.
نکته جالب توجه که ایزوتسو نیز به آن اشاره دارد،این است که هردو جهانبینی ابن عربی و تائوئیزم بر دو محور استوارند:"حق"و"انسان کامل"که نظامی جامع از اندیشه وجودی در هردو مورد حول این دو قطب تطور یافته است.
ایزوتسو در بخشی از کتاب"بنیاد حکمت سبزواری"درباره حکمت شرقی مینویسد:"اعتقاد استوار من این است که زمان آن فرا رسیده که پاسداران حکمت فلسفی شرق کوشش آگاهانه و منظمی را آغاز تا بهطور مثبت به رشد و توسعه فلسفه جهانی کمک کنند،اما برای نیل به این مقصود شرقیان باید خود میراث فلسفی خویش را بهطور تحلیلی منعکس و از تاریکی گذشته آنچه را که به عصر حاضر ارتباط دارد بیرون آورند و یافتههای خود را به طریقی که برای وضعیت عقلی امروز مناسب باشد معرفی کنند."