خلاصه ماشینی:
"او علاوه بر آنکه سعی میکرد تعدد خدایان هندو را با اعتقاد به خدای مطلق و یگانه تلفیق کند،در گامی فراتر،به وحدت متعالیه ادیان میاندیشید و همه را راههای مختلف به یک حقیقت میدانست؛ 2-جهانشناسی:از دیگر مؤلفههای فکری رگ وده و چه بسا کل تفکر ودهای،که شامل براهمنهها 5 نیز میشود،نوعی طبیعتگرایی 6 و انسان وارانگاری خدا و جهان 7 است.
این ایدههای اولیه قابلیت آن را دارند که بتوان گفت آموزههای مهمی هم چون قانون کرمه 17 و تناسخ ارواح را به عنوان اصولی فراگیر در دین هندو و بلکه در ادیان هندی پایه نهادهند؛ 6-انسانشناسی:در رگ وده برای"نفس" سه مفهوم وجود دارد:منس،18 به عنوان جایگاه اندیشه و احساس در قلب،اتمن 19 یا نفس حیاتی، و اسو 20 به معنای دم،حیات،زندگی و جان.
اما در دیگر متون ودهای،یعنی براهنمهها و آرنیکههاست که از آتمن به مثابه جوهره عالی در انسان و هم در جهان سخن به میان میآورند و به این ترتیب راه را برای نظریه "ابر آتمن"در اوپه نیشدها هموار میکنند؛ 7-اجتماع:در رگ وده به موضوع اجتماع و طبقههای مختلف مردم نیز پرداخته شده است."