خلاصه ماشینی:
"1 کتاب با طرح یک نظر آغاز میشود:"آیا تکیه اساسی بر تحقیقات استقرایی در فهم و تشخیص جایگاه مهر کافی است یا لازم است پیشوپس از هرچیزی دنبال نظریهای باشیم که نحوه استفاده از اسناد موجود را به ما بدهد؟"مؤلف مقاله نخست از این مجموعه،شق دوم را برگزیده است و براینباور است که اسناد و دادههای علمی بهخودیخود نمیتوانند گویای نظری باشند و معضلی را حلکنند2.
کاربرد معنای میتره عموما پیمان است که در عهد باستان این پیمان غالبا جنبه دینی دارد نه دنیوی،که چنین معنایی، هم در ریگ ودا و هم در اوستا طرح شده است و مصادیق متفاوت دارد که پیمانهای خانوادگی، شهری و کشوری و بین کشوری را شامل میشود.
نویسنده این مقاله صریحا نتیجه میگیرد که ایزد میتره بهواقع چیزی جز تشخیص الاهی مفهوم "پیمان و عهد"نیست،باید ایزد میتره را به اسم میتره (پیمان)پیوند دهیم!10 در مقایسه میتره ریگ ودا و میتره اوستا به تشابهات و تمایزاتی برمیخوریم: 1-با مقایسه تصویر میتره(خدای پیمان)در اوستا به برخی ویژگیهای مشابه و یکسان پی میبریم که بخری از آنها ظاهرا مختص تنها یکی از دو متن است."