خلاصه ماشینی:
"زیرا فلسفه مابعد الطبیعی یا فلسفه اولی که عمدتا مبتنی بر هستیشناسی کلاسیک است تا عصر رنسانس و نهضت روشنگری همواره از سوی ارباب ادیان به عنوان اصول اساسی تفسیر دین،باورهای دینی و جهانبینی دینی به کار گرفته شده و عالمان الهیات به ویژه در سه دین بزرگ توحیدی جهان یعنی یهود،اسلام و مسیحیت به این اصول(افلاطونی و ارسطویی)و مباحث وجود رجوع و استناد میکردهاند و اگر بتوان نشان داد که علم جدید نیز از همین مبادی سنتی فلسفی و مابعد الطبیعی تغذیه میکند و مبتنی بر آنها است در آن صورت نباید با اصول عقاید دینی که عمدتا با همین مبادی فلسفه سنتی توجیه و تفسیر میشدهاند تعارضی داشته باشد و هردو در ابتناء بر یک سلسله مبادی،اصول و مفروضات کلی مابعد الطبیعی مشترک هستند و بنابراین تضاد و تعارض بنیادین ندارند.
ملاحضات و دیدگاه نویسنده هرچند در اینجا نگارنده در پی ارائه راهحل نیست و تحقیقات خود را در خصوص رابطه علم و دین هنوز آنقدر کافی نمیداند که به ارائه راهحل بپردازند ولی معتقد است با ترمیم نظریه باربور میتوان به ارائه راهحل یا دستکم پیشنهاد و توصیهای عملی برای عالمان دینی و دانشمندان علوم طبیعی اقدام کرد.
روی آوردن به دیالوگ مستمر و بازنگری در نظرات الهیاتی-نه در خود اعتقادات دینی-بلکه در نحوه توجیه و تفسیر آنها و پرداختن موردی (Case Study) به مهمترین محورهای تعارض علم و دین در هر عصر و زمان و پا به پای تحولات علمی پیشنهاد این نگارنده است که هم موجب زنده نگاه داشتن فهم الهیاتی دینداران و طراوت آن میشود و هم به شکل موردی و مشخص به تضادها یا تعارضهای میان علم و دین میپردازد این کار البته دشواریهای فراوانی دارد همانطور که گفتیم یک پروسه است نه یک پروژه."