چکیده:
نهضت تعاون،برای بسیاری از جوامع و کشورهای در حال توسعه،شیوه نوینی برای سامان دادن به رفتارهای اقتصادی و در جهت بهرهگیری هرچه بیشتر و بهتر از همیاری و کشارکت های اقتصادی و اجتماعی مردم میباشد.مروری گذرا بر سیاستهای ابلاغی اصل44قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و تأکید ویژه ایشان بر تلاش جهادگونه در تسریع روند اجرای آنها به همراه تأکید تمامی مسئولان اجرایی کشور بر تحقق هرچه سریعتر این سیاستها برای تحقق انقلاب در اقتصاد کشورمان،همچنین الزام ارتقای سهم بخش تعاونی از5درصد کنونی به 52 درصد اقتصاد کشور و گسترش تعداد تعاونیهای کشور از یک طرف و زمینه بسیار مساعدپذیرش این بخش از اقتصاد(تعاونی)از سوی جامعه به لحاظ ماهیت و نوع اشتغال آنان از طرف دیگر،گسترش روزافزون و بیشازپیش ترویج و آموزش تعاونی و برنامهریزی نوع و روشهای آموزشی و ترویجی بخش تعاون را طلب مینماید.لذا در وزارت تعاون،بهطور اعم و در اداره کل تعاون خراسان شمالی، بهطور اخص،نهادینه کردن ترویج و توسعه بخش تعاونی و ارائه روشهای آموزشی و ترویجی بخش تعاون بهعنوان نیاز امروز و ضرورت فردا تلقی میشود و به جهت تحقق سیاستهای کلی بخش تعاون، یکی از مراحل و گامهای مهم،آموزش و ترویج تعاون و توجه جدی به چگونگی اجرای آن است. لذا تحقیق حاضر به بررسی روشهای آموزشی و ترویجی بخش تعاون در اداره کل تعاون خراسان شمالی و ارائه راهکارهای مطلوب،میپردازد.روش تحقیق به کار رفته در این تحقیق،یک روش تحقیق پیمایشی است و روش جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه و پرسشنامه است.دو فرضیه این تحقیق به ترویج تعاونی و پنج فرضیه دیگر به آموزش تعاون اختصاص دارد.نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد که بهطور کلی آموزش و ترویج تعاون باعث افزایش کارایی و بهرهوری تعاونیهای استان خراسان شمالی میشود که به آن کمتر توجه شده است و باید در برای توسعه و تقویت آن در سطح استان،برنامهریزی آموزشی و ترویجی انجام شود.
خلاصه ماشینی:
"لذا در وزارت تعاون،بهطور اعم و در اداره کل تعاون خراسان شمالی، بهطور اخص،نهادینه کردن ترویج و توسعه بخش تعاونی و ارائه روشهای آموزشی و ترویجی بخش تعاون بهعنوان نیاز امروز و ضرورت فردا تلقی میشود و به جهت تحقق سیاستهای کلی بخش تعاون، یکی از مراحل و گامهای مهم،آموزش و ترویج تعاون و توجه جدی به چگونگی اجرای آن است.
نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد که بهطور کلی آموزش و ترویج تعاون باعث افزایش کارایی و بهرهوری تعاونیهای استان خراسان شمالی میشود که به آن کمتر توجه شده است و باید در برای توسعه و تقویت آن در سطح استان،برنامهریزی آموزشی و ترویجی انجام شود.
درمورد علل تأیید فرضیه اول پژوهش در قسمت ترویج تعاون،که بیانگر تأثیر روشهای ترویجی در رفع نیازهای علمی،اجتماعی و تعاونی شرکتهای تعاونی است،باید به این نکته اشاره شود که امروزه اهمیت ترویج تعاون در سطح جامعه به اندازهای است که برای نهادینه کردن آن در جامعه و به تبع آن گسترش بخش تعاون،توجه و اهتمام جدی مسئولان ضروری است و مدیران باید به این اعتقاد و باور اساسی برسند که ترویج درست بخش تعاون و توجه به روشهای مختلف ترویجی اعم از تهیه و چاپ بروشورهای ترویجی،برگزاری نمایشگاه توانمندیهای بخش تعاون و شرکتهای تعاونی و حمایت از تعاونیهای برتر و نمونه، درواقع حاکی از تحقق سیاستهای کلی اصل 44 قانوناساسی و بخش تعاون است و باعث ایجاد رقابت بین تعاونیها و در نتیجه توسعه و پیشرفت تعاونیهای این استان میشود."