خلاصه ماشینی:
"برای اولینبار با انحراف از استراتژی فرمی روبهرو هستیم(فرضیهسازی و عدم تحقق آن)،واحد سوم فقط شامل سه پارامتر است و یکی از پارامترها(نعشکش)از گردونه خارج میشود.
نعشکش از پدر آقا اسد الله میگوید، درحالیکه همسفرش به سوگ پدر نشسته است و بالاخره مادر ارس که مدتهاست دیگر پیش او نیست و(بنا به گفتهء پدر)حالا در پی این است که او را نیز به سوی خود بکشاند (بیماری لاعلاج)،انگار تم درونی هریک از پارامترها غیاب است.
همجواری روایت پارامتریک و مدلهای دیگر: ترتیب و نظم پارامترها در عین این که کارکرد خود را در زنجیرهء ساختاری ایفا میکنند،در مجاورت پیرنگ طراحی شده،تشدید میشوند.
گویی روایت بر آن است تا عامدانه لحن عوض کند و این جابهجایی را با برجستگی خاصی نشان میدهد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) زن دیگر:نباید میومد مجلس ختم.
نعشکش و مرد لاستیک به دست از دل یکی از آثار کیا رستمی به اینجا راه یافتهاند؛همچنانکه محدود ماندن قابها به چهار چوب اتومبیل نیز یادآور سن اوست و ساختار چند داستانی و عدم حضور کنش محوری ادای دین آشکار به برشهای کوتاه(رابرت آلتمن)است.
(انگیزشی صرفا زیبایی شناختی) ظاهر شدن همسفر ژاله تا سکانس رستوران به طول میانجامد،درست زمانی که دیگر بیننده،مطمئن شده قرار نیست او را ببیند و ظهور بیتأکیدش یک شوک است و بالاخره پیرمرد لاستیک به دست در جادهها،ایماژی است (به تصویر صفحه مراجعه شود) عکسها:عباس کوثری که وجه تغزلی روایت را تشدید میکند.
الگوی طراحی شده برای پارامترها فقط با انگیزش صرفا هنری توجیه میشود و فرم کلی قرار است این کارکرد زیبایی شناختی را برجسته کند."