خلاصه ماشینی:
"علل رکود بازارهای کالاهای ایرانی عبارتند از: کیفیت پایین و یا فقدان کیفیت،بستهبندیهای نامناسب، ناهماهنگی و بیثباتی در سیاستها،قوانین و مقررات صادرات،بیثباتی در عرضه کالا،عدم امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و بعضا داخلی،ارایه نکردن خدمات پس از فروش و عدم تأمین وسایل و قطعات یدکی،مشکلات بانکی و ارزی،نداشتن اطلاعات عمومی و دانش تخصصی برخی از صادرکنندگان،وجود حقوق گمرکی و عوارض بالا در بعضی از این جمهوریها برای کالاهای ایرانی،فقدان برچسب مشخصات کالا و دستور العمل بهرهبرداری از کالا به زبانها روسی، انگلیسی و زبان ملی این جمهوریها،وجود فساد اداری در سازمانهای جمهوریهای مذکور و بالاخره عوامل سیاسی.
به نظر اکثر شهروندان کشورهای آسیای میانه و قفقاز، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق انواع کالاهای مرغوب ایرانی وارد بازار این جمهوریها شد و از سوی مردم به دلیل مرغوبیت و ارزانی مورد استقبال قرار گرفت اما به تدریج یک سری کالاها و اجناس نامرغوب، بدون کیفیت و در مواردی تقلبی و یا با بستهبندیهای نامناسب و نامطلوب از مرزهای ایران به بازارهای مصرف این کشورها سرازیر گردید و موجبات بدنامی محصو لات ایرانی را فراهم کرد،بهطوریکه ضریب نفوذ کالاهای ایرانی در بازار مصرف کشورهای آسیای میانه از 03 درصد در اوایل استقلال جمهوریهای مذبور به 3 درصد کاهش یافته است."