خلاصه ماشینی:
"البته شناخت آخرین آیاتی که بر پیامبر نازل شده است با نگاهی عمیقتر،اینطور به نظر میرسد که هرکدام به ذکر وقایع آن دوران اختصاص یافته بوده در عین اینکه همراه با یک سری معانی عمیقتر و باطنی که حتی میشود آنرا مرتبط با خود رسول خدا و روزهای پایانی عمر مبارک ایشان دانست.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تفسیر و مفسران چنین نوازنده و بخشاینده کسی نیست در شماره قبل نامی از تفاسیر و مفسران قرآن آوردیم که تفسیر خود را با ادبیات زمانه خویش و به سطح اعلایی با آن سبک نگارش آمیخته بودند، اما باز هم میشود عده دیگری از تفاسیر را که توسط مفسران عصر غیب نگاشته شده به میان آورد و بر این صحه گذاشت که اغلب این تفاسیر توسط مفسران شیعه ایرانی نگاشته شدهاند.
ج-تفسیر نعمانی که مؤلفش ابو عبد الله محمد بن ابراهیم است که گاهی با نام ابن ابی زینب خوانده میشود و از شاگردان کلینی هم بوده است.
در اینجا قسمتی از این تفسیر بینظیر خواجه عبد الله از 2 آیه 361 و 461 سوره بقره که تحت عنوان تفسیر ادبی و عرفانی آمده،برای نمونه میآوریم: و الهکم اله واحد:این صفت خدای یگانه،در بزرگواری و کاردانی یگانه،در بردباری و نیکوکاری یگانه،در کریمی و بیهمتایی یگانه،در مهربانی و بنده نوازی یگانه،در ذات یگانه،در مهر و دوستی یگانه،پیداتر از هرچه در جهان پیدا است!و پنهانتر از هرچه در عالم پنهان است!"