خلاصه ماشینی:
"تفسیر«انوار درخشان»نیز این روش تفسیری را مبنای کار خود قرار داده است و هرجا که ظاهر آیه یا بعد عقلی قطعی تعارض داشته،آن حقیقت عقلیه را مقدم میدارد و به ظاهر آیه اکتفا نمیکند و بر این مطلب هم استدلال میکند،به عنوان نمونه در زیر آیه: «ردوها علی فطفق مسحا بالسوق و الاعناق» (ص،33/83)که علامه حسینی داستان حضرت سلیمان را مطرح میکند و این که جملهء «ردوها علی» به چه معناست،ایشان در توضیح داستان حضرت سلیمان که برای سان دیدن اسبهای جنگی لشگر،به صحرا رفته بودند و دیدن اسبهای ورزیده و آزموده او را به تعجب انداخت: اذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد» (ص،13/83)تا آنجا که مدت این سان به دراز انجامید،آفتاب غروب کرد: «احببت حب الخیر عن ذکر ربی حتی تورات بالحجاب» (ص،23/83)یکباره متوجه شد که نماز عصر را نخوانده است و این شکوه اسبهای کارآزموده،حجابی از ذکر خدا شده و از یاد خدا غفلت کرده است.
در آغاز بحث در شرح زندگی مفسر گفتیم:شرایط زندگی و تربیتی علامهء حسینی و تلمذ در نزد اساتید بزرگ سیر و سلوک چون مرحوم قاضی طباطبایی،کمپانی و پدر عالیقدرشان، ایشان را به مسایل اخلاقی و سیر و سلوکی کشاند و در فکر و ذکر او مسایل تربیتی و اخلاقی مطرح شد و تأثر از آن تربیت و فرهنگ،وجود حجم انبوه مسایل اخلاقی و انسانشناسی در این تفسیر است که در جایجای این تفسیر بارها در جلدهای مختلف،به مسأله توصیف انسان و بیان ویژگیهای انسان برخورد میکنیم و مباحثی چون ابعاد مختلف جسمانی،روحانی،حقیقت انسان و سیر مراحل انسان، قوای درونی انسان،ویژگیها و توانمندیهای انسان مانند:صبر،استقامت،شجاعت، عدالت،شرح صدر،چگونگی رسوخ کفر در نفس انسان،صدور افعال اختیاری وابسته به مبادی نفسانی،شهوات نفسانی،افعال اختیاری،اثر قلب در سایر اعضا، توصیفی از حیات برزخی انسان و..."