چکیده:
مرگ یکی از بزرگترین معماهای حیات بشری است که در طول تاریخ همواره مورد توجه متفکران بوده است.فلسفه مرگ و ریشهیابی اضطراب ناشی از آن،از جمله مسائلی است که گفتوگوهای بسیاری را برانگیخته است.در میان متفکران اسلامی علامه محمد تقی جعفری از جمله شخصیتهایی است که تأملات بسیار در باب مرگ دارد.از نظر وی برداشتهای مختلفی از مرگ وجود دارد که برخی از آنها مثبت و برخی نیز منفی است.این برداشتها در تلقیهایی ریشه دارد که آدمی به فلسفه آفرینش و معنای زندگی دارد.بدون دستیابی به فلسفه حیات نمیتوان برداشت درستی از مرگ داشت.از هیمنرو،وی میان معنای زندکی و مرگ رابطه عمیقی برقرار میسازد.جعفری با تقسیم حیات به معقول و طبیعی محض،تفسیر مرگ را در حیات معقول منطقی و مثبت و در حیات طبیعی محض،منفی و ناپذیرفتنی میداند.از نظر وی،بدون تفسیر انسان و هستی نمیتوان معنای درستی برای مرگ یافت.گوش سپاری به مرگ و برقراری رابطه مثبت با آن،فرع بر نوع نگاه به عالم و آدم است.به باور جعفری،گوش فرادادن به ندای مرگ سبب میشود تا آدمی اصالت پیدا کند.در همین جاست که وی هماهنگ با فیلسوفان اگزیستانس بهویژه هیدگر،توجه جدی به مرگ را در ارتباط با اصالت آدمی میداند.از نظر جعفری، تأمل در باب گذر عمر برای آدمی،گاه اضطرابآور است که با دگرگونیهای درونی میتوان بر آن غلبع کرد.وی همچین تحلیلهای عمیقی در زمینه شهادت و ارزش آن دارد.از جمله آنکه عظمت شهادت را در ارتباط با مطلوبیت حیات و هدف شهادت تفسیر میکند.
Death is one of the greatest puzzles of human life which has drawn the attention of scholars during the history. One of the exceedingly discussed questions is the philosophy of death and finding the roots of its consequent anxiety. Mohammad Taqi Ja'fari is one of the personalities، among Islamic scholars، who has well reflected on the subject of death. He believes that there are various perceptions of death some of which are positive and some are negative. These perceptions are rooted in human's perception of philosophy of creation and meaning of life. One cannot have a correct perception of death without attaining philosophy of life. For this reason he deeply relates the meaning of life and death. Dividing life into rational and mere natural lives، Ja'fari believes that philosophy of death is positive and logical in the rational life while it is negative and unacceptable in the mere natural life. He believes one cannot find a correct meaning for death without interpreting human and existence. Listening to the message of death and making a positive relation with it، is subordinate to the kind of look at the world and human being. According to Ja'fari's view listening to the message of death results in priority of human being. In accordance with existentialist philosophers، especially Heidegger، he considers the serious attention to death in relation with priority of human. Ja’fari believes reflecting on the pass of life follows anxiety some of the times which can be overcame by internal changes. He also has some deep analysis about martyrdom and its value. For example he interprets the greatness of martyrdom in relation with desirability of life and the purpose of martyrdom.