خلاصه ماشینی:
"با نام خدا و درود بر جان و روان پاک پیامبر خدامحمد مصطفی-صلوات الله علیه و آله الطیبین والطاهرین-به عنوان براعت استهلال و نیز تیمن وتبرک به وحی الهی،بسیار بجا است که سخن را با دوآیه از قرآن کریم شروع کنیم که به نظر برخی از صاحبنظران مایه و پایۀ همۀ کتب سیره و مغازه و شاید تاحدودی منشأ تاریخنگاری اسلامی شمرده میشود:{/«وانک لعلی خلق عظیم.
مثاابن کثیر در تاریخ خود«البدایة»و«النهایة»میگوید:ابن هشام در مغازی خود چنین آورده است:دلیلآشکارتر بر این مطلب که این دو اصطلاح به یک معنیو مفهوم به کار میرفته این است که در بخش مغازی ازکتاب معروف به کتاب«المبتداء و المبعث و المغازی»(منبع اصلی«سیرة النبی یا سیرة النبویة»ابن هشام)که فقط قسمتهایی از آن برجای مانده،اخباری اززندگانی پیامبر اکرم(ص)آمده که ارتباطی به غزوات وسرایا یعنی مغازی ندارد،مانند نقل حدیث الاسراء،اخبار مربوط به حجة الوداع،اسلام آوردن عدی به حاتم،حتی خبر«تزویج النبی(ص)»زینب بنت خزیمة(رض)»و مهمتر روایاتی در باب«اعلام النبوة»یعنی آنچه دردورههای بعد زیر عنوان«دلایل النبوة یا شواهد النبوة»فراهم میآمده است.
پروفسور محمد حمید الله،محقق معروف پاکستانی،نیز در مقدمه ممتع خود بر کتاب«سیرة ابن اسحاق»درصدد اثبات این نظر است که مسلمانان از زمان پیامبراکرم(ص)به تاریخ و تاریخنگاری،به مفهوم وسیع آن،عنایت داشتند و صحابۀ آن حضرت جمیع آنچه از احوالپیامبر خدا(ص)میدانستند گردآوردند و برخی از آنان درهمان روزگار حیات پیامبر(ص)و برخی دیگر پس ازرحلت آن حضرت به تدوین این اطلاعات و معارفپرداختند و هریک اطلاعات خاص خود را در صحیفهایگرد آورد و به شاگردان خود آموخت؛بدینسان اطلاعاتیفراهم آمد که بعدها تنظیم و تدوین گردید."