خلاصه ماشینی:
"اما روند سیاسی این انعقادنامشروع،مطامع و اهداف دولتهای بزرگ استعماریهمچون انگلستان(مصدر اعلامیۀ بالفور در 1917 م واستفادهکننده از موقعیت خود در منطقۀ تحت قیمومیتفلسطین)،حوادث منجر به قتل عامهای خونین مردمفلسطین برای وادار نمودن آنها به ترک سرزمین خود،جنگ جهانی دوم و بهرهبرداری وسیع از عملکرد نازیهابرای مشروعیت بخشیدن به غصب سرزمین فلسطین،اعلام تشکیل یک دولت صهیونیستی و سپسجنگهای متعدد اعراب و اسرائیل(1948-1956-1967 و 1973 م)،معاهدات گوناگون صلح،موقعیتاسرائیل به عنوان دژ مستحکم غرب در منطقه اسلامیخاورمیانه و...
ایدئولوژی خاصی که بسیار بر احتوای وعدههای کتابمقدس تاکید مینماید،اما در حقیقت یک تأویلخاخامی از کتاب مقدس و از تلموذ است:نمونۀ بارز اینامر را میتوان در تلقی خاخامهای یهودی از مرزهایتوراتی ارض مقدس،که طبق حقوق الهی به دولت یهودتعلق دارد و همچنین برتری قوم یهود بر همۀ ملل دنیاجستجو کرد[مواردی که قطعا با مفهوم عمیق رسالتانبیاء عظام و از جمله حضرت موسی علیه السلام کهرویکرد اصلیشان هدایت انسانها و تعالی روح آدمی وایجاد نشاط معنوی است،تباین کامل دارد].
اصلی که تمام وجوه رفتارانسانی را تابع تنفیذ مذهب،و مذهب را هم در عملدستآموز رهبر سیاسی میداند(-تاریخ یهود-مذهبیهود،ص 53)و از همین جا است که پای خاخامها بهسیاستهای دولت اسرائیل باز میشود و آنها را بهصورت نگاهبانان و راهبران اصلی آن درمیآورد.
اما شاه بیت یهودیت تلموذی و متعاقب آن یهودیتکلاسیک،که باعث توهم گمراهکنندهای در اذهانپیروان ادیان دیگر شده است،و مهمترین بخش بحثراقم این سطور را نیز تشکیل میدهد،ایدۀ یکتاپرستیمذهب یهود است.
از جمله:وام با بهره(اعمال نوعیمعافیتهای منافقانه که سرآغاز دوران سرمایهداریوسیع جامعه یهود است)،سال سبتی(مبنای خرید وفروش زمین و حق حاکمیت آن)،و بیگانه سبت(همانجا،ص 115 تا 127)که همگی را در واژهای چون«فعالیتهای خود ساختۀ یهودیت کلاسیک»میتوانخلاصه نمود،که حاصلش فریب دادن خدا و القاءفزایندۀ روحیۀ سودجویی در میان یهودیان است."