چکیده:
ندگان محترم قرار خواهیم داد یادآور میشود سبک نگارش، عینا روایت تلخیص شده دیدگاههای نویسندگان است و بدیهی است این دیدگاهها در برخی موارد با مبانی اعتقادی اسلام سازگاری ندارد.
خلاصه ماشینی:
"دربارۀ کوششهای صلاح الدین ایوبی در مصر برای از میان بردن خلافت فاطمی و استقرار دوبارۀ مشروعیت سلطه عباسیان در قاهره،پس از این سخن خواهیم گفت،آنچه در اینجا مدنظر است،کوششهای نور الدین برای تحکیم ایدئولوژی سنی حکومت خویش در مصر،پس از استیلای لشکریانش بر قاهره است.
این مدرسه نیز به مدرسه تقویه شهرت داشت52صلاح الدین همچنین خانۀ سعید السعداء واقع در شمال شرقی قصر فاطمیان را به خانگاهی برای صوفیان تبدیل کرد و این خانقاه نخستین خانقاهی بود که برای صوفیه در مصر ایجاد شد53صلاح الدین در گامی دیگر برای از میان بردن نفوذ مذهبی اسماعیلی و جانشینی مذهب سنی که ایدئولوژی حاکم خلافت عباسی و حکومت نور الدین بود،در همین سال«مجالس دعوت»را از قصر و جامع ازهر برچید54و همگی قضاوت اسماعیلی،از جمله قاضی مصر ابو القاسم جلال الدین هبة الله بن عبد الله بن کامل،را از مقام خود عزل کرد و قضای مصر را در 22 جمادی الآخره 566 ق1171/ م به قاضی صدر الدین ابو القاسم عبد الملک بن عیسی بن درباس المارانی کرد شافعی را برگزید و از همینجا در تثبیت مذهب شافعی در مصر همت گماشت55.
صلاح الدین ایوبی کوشید همانند سلفش نور الدین و در راستای تثبیت حکومت خود و تضمین مشروعیت آن چند کار اساسی را پیگیری کند:تثبیت ایدئولوژی سنی حکومت خویش هم به دلیل از میان بردن ایدئولوژی حاکم پیشین(اسماعیلی- شیعی)و هم برای تحکیم و مشروعیت بخشی به دولت خود و به این منظور ضمن مبارزه با بدعتهای برجای مانده از عصر فاطمیان،اقدام اساسی دیگری انجام داد و آن در حقیقت فعال کردن نهادهای مذهبی سنی و علوم دینی بود."