خلاصه ماشینی:
"ابن الصلاح الشهرزوری (متوفی 643 ق1245/ م)،با اینکه در آغاز خود علاقهمند بود که علم منطق را نزد عالم موصل:کمال الدین موسی بن ابی الفضل موصلی بخواند و البته استاد او را از خواندن منطق به دلیل دشمنی عامه با علوم اوایل تحذیر داده بود119،ولی بعدها خود از بزرگترین دشمنان فلسفه و منطق در جهان اسلام گردید و آنگاه که متولی مشیخه دار الحدیث اشرفیه در سال 630 ق1232/ م شد و در دمشق از نفوذ بالایی نزد الملک الاشرف برخوردار گردید،از تحصیل و تدریس منطق و فلسفه در شهر ممانعت کرد و البته سلطان نیز او را حمایت میکرد.
ایوبیان،هم به دلیل مبارزه با فضای فکری فاطمیان که از دیدگاه اهل سنت،فلسفیگرا بودند و هم به دلیل اینکه دفاع از سنت و مبارزه با بدعتها و دگراندیشیها،از دیدگاه علما،وظیفه دولت تلقی میشد و آنان از دولت مشروع موکدا میخواستند که به این خواست عالمان دینی تن دهد،با فلسفه به عنوان«بدعت» مبارزه کردند و گرچه سیاست آنان در اینباره همواره یکسان نبود و بستگی تامی به ضعف یا قوت دولت در برابر علما از یکسو و&%00806DMKG008G% فشار عالمان و فقهای سنی از سوی دیگر داشت،بنابر سنت دیرینه اهل سنت و جماعت121،خاصه پس از ابوحامد محمد غزالی و نقد تند و نافذ او در حق فلاسفه،گرچه موضع او با موضع اصحاب حدیث و سنتگرایان متفاوت بود،ایوبیان ناچار بودند مطالبات عالمان دین خاصه گرایشهای سنتیتر یعنی اصحاب حدیث شافعی مذهب(و گاه حنبلی مذهب)که حتی در برابر گرایشهای تا اندازهای فلسفی برخی اهل سنت و به تعبیر بهتر،«متکلمان سنت»(گرایش اشعریان متکلم)نیز موضع میگرفتند و درپی تثبیت پاکاندیشی سلف صالح بودند،را اجابت کنند و فلاسفه را به عنوان دگراندیشان از«جامعه اسلامی»دور کنند."