خلاصه ماشینی:
"به عنوان مثال،مباحث علم فیزیک،روشهای آموزش پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد شماره دوازدهم-پائیز 86 ضرورت توسعه رشتههای آموزش علوم در دورههای کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی چکیده {IBیکی از عوامل مؤثر بر کارآیی و اثربخشی نهادهای تعلیم و تربیت وجود متخصصان آموزش علوم است.
(گویا زهرا،7731) معلمان و استادان علوم علاوه بر دانستن موضوع علم باید بتوانند هدفهای یادگیری رشته خود را از دید روانشناسی تبیین کنند،فعالیتهای آموزش علوم را تجزیه و تحلیل کنند،راههای علمی فکر کردن را برای فراگیران علوم هموار سازند، اشکال بزرگ معلمان و استادان رشتههای آموزش علوم این است که یا فقط در یک موضوع علمی تخصص دارند و یا علوم تربیتی،در حالیکه در آموزش علوم تلفیق یک موضوع علمی با دستاوردهای تعلیم و تربیت مورد بحث است مثلا روانشناسی زبان،روش تدریس ریاضی،خلاقیت در هنر،برنامهریزی درسی در فیزیک،ارزشیابی آموزش در شیمی و...
نکته مهم این است که این دورهها تنها در سطح کاردانی و یا کارشناسی در کشور وجود دارد و در سالهای اخیر چندرشته محدود مانند آموزش ریاضی،آموزش فیزیک،آموزش پرستاری،آموزش پزشکی،آموزش زبان انگلیسی،آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانها، آموزش زبان فرانسه در بعضی از دانشگاهها در سطح کارشناسی ارشد دایر شده است اما در دوره دکترا جز در رشته آموزش زبان انگلیسی،هیچ رشته دیگری دایر نشده است،درحالیکه متخصصان آموزش علوم در حوزههای فنی و مهندسی،سایر رشتههای علوم پایه،زبان و ادبیات فارسی،معارف اسلامی، علوم اجتماعی و سایر رشتههای دایر در مدارس و دانشگاهها مورد نیاز است."