خلاصه ماشینی:
"از این رو برخی مؤلفان اقدام به شرح نویسیبر متون حدیثی را زا آثار حرکت اخباری میدانند که خود ازنظر زمانی در روزگار صفویان و درحجاز آغاز شد،اما حق آناست که این اقدام دقیقا با ریوکرد اخباریان نسبت به حدیث،برابر نیست؛زیرا از یسکو در میان شارحان حدیث کسانیبودهاند که برروش رایج فقهی مجتهدان سلوک میکردهاند وانگیزۀ ایشان در یان کار حل معضلات و نارساییهایاحتمالی احادیث فقهی و رفع ابهامات آنها بوده است،و ازسوی دیگر در میان شارحان،عالمانی به دور از دو جریاناخباری و اصولی حضور داشتهاند.
نگاهگذرا به فهرست کتاب،خبر از آگاهی او از پرسشها ومباحثات رایج کلامی میدهد و کتاب توحید را باید اثریکلامی تلقی کرد،با لحاظ این نکته که محتوای آنعلی الاصول حدیث است.
آشنایی صدوق با مباحث کلامی رااز این اثر گرانسنگ میتوان فهمید؛اگر او رسالۀ مختصراعتقادات الامامیه را برای عموم نگاشت،این اثر را برایاهل نظر تألیف کرد و بسیاری از آنچه را در آن کتاب به اشارتمطرح کرد،در این اثر به تفصیل از آنها سخن گفت."