خلاصه ماشینی:
"وی در فصل نخستین به تعریف انسان پرداخته و آن را از دیدگاه اهل منطق و فلسفه و حکمت متعالی و عرفان نظری بیان داشته است.
بخلاف فلسفه که در آن نیز، الموجود المطلق،موضوع است لیکن اطلاق قید است نه وصف عنوانی،ولی نویسنده این کتاب فرمود:«موضوع عرفان توحید صمدی است.
بیشتر مسایل پیچ در پیچ روح و جدایی آن از بدن و تجسم اعمال در عالم برزخ و قیامت کبری و مانند آن را مطرح کرده و سخنان عالمانه در شرح و بیان این کتاب در بیان نکات عرفانی و اکتساب کمالات نفسانی در زبان فارسی کم نظیر است.
مسئله «وحدت زرع و زارع و مزرعه»چونان وحدت علم و عالم و معلوم یا عشق و عاشق یا معشوق،یکی از مسائل علمی و دقیق حکمت متعالیه و عرفان نظری است.
بنابراین سخن استاد آیه الله حسن زاده بسیار عمیق است لیکن بزبان ساده و همه کس فهم بیان داشته است."