خلاصه ماشینی:
"لازم بود اول آنها توجیه شوند که اصلا تاریخ برای چیشت و چرا باید بچهها تاریخ بخوانند.
-یعنی محتوای کتابهای درسی برای آنها جالب نیست و آنها راجذب نمیکند؟ *به اعتقاد من،وسایل کمک آموزشی وجود ندارد و درس تاریخ بیشتر مجموعهای از اسامی است.
ولی جالب این بود که 60 درصد ازدانش آموزان گفته بودند که ازطریق داستانهای تاریخی،میتوانند جذب درس تاریخ شوند.
سپس از بچهها پرسیدم: اگر شما بخواهید بیشتر از این بپرید،چه کار باید بکنیم؟بچهها گفتند:خانم بادورخیز.
ببینید،ما خیلی از نکتهها را میدانیم،ولی به دلیل دغدغههایی که داریم،ممکن است فراموش کنیم،شاید اولیا هم در دوران ابتدایی و راهنمایی این مسائل و دغدغهها را داشتهاند،اما زمینهی حل و رفع آنها فراهم نشدهاست.
اولین سؤال پرسشنامه اینبود که:تا چهاندازه بازی «پرش پشت خط»توانست لزوم یادگیری تاریخ را به شما نشان دهد؟ البته گزینههایی که بچهها باید انتخاب میکردند،بسیار زیاد،زیاد، بسیارکم و کمبود و«هیچ»یا«اصلا»نداشت،چون هرکاری که < sc> معلم انجام میدهد،بهدرصدی ازیادگیری میانجامد.
یعنی وقتی به شمال و شمال غرب میرود،بیشتر بهاین موضوع توجه میکند:منروی تصویر بهبچهها نشان دادم، حضرت نوح درآن زمان با چه امکاناتی کشتی خود را ساخته است.
دردورهی ابتدایی،مافقط میخواهیم بهصورت ابتدایی درسرابه بچهها بشناسانیم و بعدا میتوانیم روی مفاهیم کار کنیم؛البته به شرطی که انگیزه و شورونشاط نسبت به درس،ایجاد و پایهگذاری شدهباشد.
ما چرا فکر میکنیم که همیشه باید کلیشهای حرف بزنیم؟ماباید بامردم و بچهها خودمانیتر باشیم و بدانیم که ایران چهقدر عظیم و باتمدن بودهاست که اینقدر جنگ و درگیری داشتهاست و دارد."