خلاصه ماشینی:
"پاسخ به چگونگی حضور اسلام در ایران که دغدغه شعوبیان در تاریخ ایران پس از اسلام بوده و نیز دو پرسش زیر که«چرا ایرانیان از تازیان شکست خوردند»؟و«چرا و چگونه مردم ایران اسلام را پذیرفتند؟»که«در سده معاصر خورشیدی به ویژه از دهه چهل که نقطه اوج روند باستان گرایی بود»(مقدمه،7)از جانب «روشنفکران لائیک،ناسیونالیست و باستان گرای ایرانی»(مقدمه، 8)طرح شده است،موضوع اصلی کتاب است.
به طور کلی جای کتابهایی از این نوع که با دید و روشنی تحلیلی و تا اندازهای انتقادی نسبت به پیشینه و کار نامه فرهنگ و 3l پاسخ به چگونگی حضور اسلام در ایران که دغدغه شعوبیان در تاریخ ایران پس ازا سلام بوده و نیز دو پرسش زیر که«چرا ایرانیان از تازیان شکست خوردند؟»و«چرا و چگونه مردم ایران اسلام را پذیرفتند؟»که در سده معاصر خورشیدی به ویژه از دهه چهل که نقطه اوج روند باستان گرایی بود از جانب«روشنفکران لائیک ،ناسیونالیست و باستان گرای ایرانی»طرح شده است،موضوع اصلی کتاب است.
10-در صفحه 230 میخوانیم:«اما آنچه در این دو دهه اخیر موجب شگفتی و یا ناخشنودی نهادهای سنتی و مدرن سیاسی،ملی و مذهبی جوان و نوجوان ایرانی درون و برون مرزی شده تجلی کامل وحدت پیشوایی و شهریاری آیینی ایرانی است که با عنوان حاکمیت مطلق سیاسی پیشوایی آیینی ظهور یافته است که به دلیل ناآگاهی ناقدان از ریشه و پیشینه ایرانی تاریخی باستان آریایی آن،هضم و تحلیل این پدیده دیر پای آریایی ایرانی برای ناقدان و مخالفان ناممکن گشته و همین امر موجب حمله و (به تصویر صفحه مراجعه شود) هتاکی به اسلام گردیده است که گویا این پدیده صد در صد ایرانی،فرآیند آیین و فرهنگ سامی است»."