خلاصه ماشینی:
"» سپس در بیان همین نکته-روشن نبودن برخی از آثار روزبهان-سخن رانده و چنین گفته است:«نشر رسالههای حاضر،ارائهء سندهایی جدید در راستای ارزیابی مجدد آئین اوست.
بعد از بیان مقدمه شارح و مصحح،اینکه به بیان ایده و اندیشهء روزبهان در هر یک از این چهار رساله به اختصار میپردازیم: 1-رسالهء سیر الارواح-مولف نامدار،نخست گفتار خود را با حمد و ثنای آفریدگار و ستایش حضرت ختمی مرتبت و اهل بیت عصمت و طهارت و اصحاب بزرگوار آن حضرت،آغاز میکند.
فی الجمله مؤلف تا فصل 3l21 رساله،در وصف ارواح آدمیان و مقام انسان سخنانی بسیار عارفانه بیان داشته و از آن فصل به بعد به چگونگی آفرینش عقل،فهم،وهم،ضمیر،حس،خیال و قلب پرداخته و در این باب گفته:از عقل گرفته تا قلب همگان سربازان روحاند.
نخست به اقوال متکلمان و فیلسوفان در این باب اشاره کرده و سرانجام همهء این اقوال را مردود دانسته و گفته:روح امر الله است و کسی را به شناخت آن راهی نیست که خداوند فرمود: «قل من امر ربی» «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا»سپس اعلام داشته که تنها عارفان حقیقی و سالکان الهی به توفقیات ربانی،روح را شناخته و ماهیتش را بیان داشتهاند.
»سپس، مصنف از فصل اول کتاب حجابها را یکی بعد از دیگری بر میشمارد و بیان میدارد و میگوید: نبودن روح و این صعبترین حجابهاست چه اگر خداوند بدان فیض هستی افاضه نمیکرد،هرگز پا به عرصه هستی نمیگذاشت-چون ماهیت هر ممکن الوجودی من حیث هی لااقتضاست-آن گاه،حجابها را به ترتیب میشمارد تا به صفات رذیله نفسانی میرسد."