خلاصه ماشینی:
"در این مجموعه 2 رساله دیگر نیز به چاپ رسیده است:یکی رساله اشتراک لفظی وجود تألیف ملا رجبعلی تبریزی که چاپ آن،به مناسبت پاسخ آقا جمال خوانساری بدان،برای تتمیم فایده ضروری مینموده است،و دیگری رسالهای در بیان دلالت آیه «و اذ بتلی ابراهیم ربه بکلمات...
مؤلف در ابتدا با بیان اینکه قائل شدن به جبر و اینکه انسان در افعال خود دارای اختیار نیست بر خلاف ضروریات است و توضیح اینکه روایات آل محمد(ص)صعب و مستصعب است و همه آنها را نمیتوان بر معنای ظاهری حمل کرد،به توجیه روایات«طینت و خلق شدن مؤمن از گل بهشت و آفریده شدن کافر از گل جهنم» بدانگونه که بوی جبر ندهند میپردازد و اظهار میدارد که اختلاف طینت موجب عدم اختیار مؤمن در کفر ورزیدن و انجام دادن کار بد و کافر در ایمان آوردن و انجام دادن کار خوب نمیشود،بلکه باعث میشود میل مؤمن به ایمان و کارهای خوب بیشتر باشد و میل کافر به کفر و کارهای بد با اینکه هر یک از آن دو نسبت به انجام دادن طرف دیگر اختیار و قدرت دارند.
این رساله ابتدا به رد جبر،توضیح قاعده حسن و قبح عقلی،و بیان بطلان عقیده اشاعره که منکر حسن و قبح عقلیاند،سپس تاکید میکند که اگر ظاهر بعضی از آیات و اخبار بر خلاف اختیار و دال بر باشد،باید دانست که ظاهر آنها مراد نیست و لازم است به گونهای مناسب به معنای واقعی خود تأویل شوند(البته در صورتی که آن اخبار آحاد بر خلاف صریح عقل نباشند،چرا که در این صورت مردودند و بیشک به سهو و خطا یا بهتان و افترا به معصومین نسبت داده شدهاند)،زیرا همانگونه که قرآن دارای متشابهات است در احادیث معصومین علیهم السلام نیز متشابه وجود دارد؛و آنگاه به برخی شبهات درباره اختیار که در نامه حسینعلی خان آمده است،پاسخ میدهد."