خلاصه ماشینی:
"اثر حاضر بدوا به بیان ماهیت شبهۀ شر،تقریرهای گوناگون آن،پیشینه بحث و اصولا معمایشر از دیدگاه بسیاری از دانشمندان غربی،تعریف وتحلیل معنا و اقسام شر،تقابل خیر و شر میپردازد و دریک ارزیابی نتیجه میگیرد: «با دقت بیشتر در مصداقهای شر طبیعی مانندسیل،زلزله،زخمهای بدن،ناراحتیهای روحی وروانی،فقدان دلبستگان و نزدیکان در مییابیم که درحقیقت همۀ شرور از این روی که موجب درد و رنج وناراحتی انسان میشوند،جامۀ شریت بر تن کردهاند ودر این قبیل شرور شر واقعی همان وجود درد و اندوه درنهاد انسانی است و ملاک شرها همان احسان درد ورنج است و سایر اموری که متصف به شر میشوند،درحقیقت موجبات شر را فراهم میکنند نه این کهخودشان اساسا شر باشند،بلکه شر بدون آنها بالتتبع وبالعرض است.
توضیح:رکن اول:نظام احسن چون خداوند حکیم و عالم و قادر و خیر خواه مطلقاست،هیچ داعی و انگیزهای برای به وجود آوردن شرورندارد و هر آنچه از آن منبع غیر متناهی افاضه میشود،همه خی رو نیکوست و شرور همگی معلول و تبعاتحرکات و تضاد عالم مادی محسوب میشود که خواهناخواه منافع بعضی را به مخاطره میاندازد اما برایتحصیل منافع بیشمار این عالم،از این شرور گریزینیست.
و برخی دیگر ازمتألهان که اکثریت را نیز تشکیل میدهند معتقدند که سعادت و کامروایی واقعی و بدون درد و رنج برای انساندر دنیای فعلی امکانپذیر نیست،بلکه این دنیا نردبانتکامل و نیل انسان بربام سعادت موعود و ابدی درسرای دیگر است که با امتثال و تکالیف الهی و با اعمالنیکو و شایسته،نفس و روح انسانی مصفا شده زمینهتکامل و تعالی را فراهم میکند."