خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)کاستیلو وقتی که میبیند حکومت خشن وخشونت بار همچنان ادامه مییابد بناچار باید یکی ازسه راه را در پیش گیرد!یا به مبارزه با ترور حکومتی کمربر بندد و شهید شود،را ایستادگی آشکارای بیباکانهایبدینگونه را کسانی چون برکن niuqreB dranrA (1747-1791 م)نوینسده فرانسوی و اتین دولت (etegoD enneirE) برگزیند و سرانجام مرگ در آتش رابپذیرد؛یا برای حفظ جان و آزادی وجدان خویش درظاهر به زور تن در دهد و عقیدهی اصلی خود را پنهاننگاه بدارد مانند اراسموس که با کلیسا و حکومت بهنگاه بدارد مانند اراسموس که با کلیسا و حکومت بهظاهر در آشتی زیست و پوشیده و پنهان در ردایفرزانگی و جامه ظنر چیره دستانه خویش را از گزند قهردر امان نگاه دارد و ادیسه وار با خشونت وقت از در حیلهدر آید و از پشت تیرهای زهرآگین بباراند،سومین راهمهاجرت است.
کاستلیو وقت زیادی صرف کرد تا کتاب مقدس را بهلاتین و از لاتین به فرانسوی ترجمه کند وقتیبخشهای از این کار به انجام رسید در صدد انتشار آنبرآمد اما کالوین به هیچ وجه با چاپ بدون مشروط آنموافقت نکرد و پس از مدتی کالوین او را از مقام معلمینیز علزل میکند و حتی ترتیبی فراهم مینماید تا او را ازشهر ژنو اخراج کنند و همین گونه هم میشود و در شهربازل به کار غلطگیری نمونههای چاپی و ترجمهمیپردازد و با سختی تمام زندگی را ادامه میدهد.
2)ظهور پدیده یا طبقه روشنفکر دینی مبتدیان ونودینان و جوانان دیندار را به سمت پروتستانتیسم سوقمیدهد،در حالی که ممکن است آنان از خطاهایفاحش یکی از بزرگترین رهبران نهضت اصلاح دینییعنی ژان کالوین (nivlocnhoJ) چشم پوشند و آنرا نادیده بگیرند در حالی که مطالعه تنها همین اثر تلقیبه طور مطلق مثبت به پروتستانتیسم را عوض و یاتعدیل خواهد کرد و خواننده متوجه خواهد شد که اگرتقوای دینی و انسانگرایی و انسان دوستی در ذهن ودل فردی رسوخ نیافته باشد ممکن است علیرغمشعارهایش به قلع و قمع کسانی پردازد که خود قربانیاستبداد و وحشتگرایی حکومتهای پیشین باشد."