خلاصه ماشینی:
ماکار نکوف در نظام تربیتی خویش برای بازی کودکان اهمیت زیادی قائل است و معتقد است که بازی الزاما برای کودک لازم است.
بازی به طفل اجازه میدهد که به اقلیم تخیل و تفنن وارد شود و به خواهش دل خویش رفتار کند و خود را جدا از واقعیات بداند.
بین بازی و کار روابط نزدیکی وجود دارد که اغلب معلمان آن را نمیشناسند.
معلم خوب کسی است که بتواند ماهرانه طفل را از اولی به دومی هدایت کند و این کار باید همیشه در چهار چوب زندگی اجتماعی صورت گیرد و کودک راه همکاری با دیگران را بیاموزد.
در چنین شرایطی کار معنا و مفهوم واقعی خویش را که ساختمان جامعه براساس عدالت اجتماعی است و در آن هرکس باید به آنچه استحقاق دارد برسد،به دست خواهد آورد.
ماکار نکوف تا آخر عمر خویش از این عقیده دفاع میکرد و نظریات او مبنی بر اولویت مطلق نفع عمومی بر نفع شخصی ملهم از مکتب سوسیالیسم است.
اسباب بازی تا گور چه نیکبختی تو ای کودک خردسال،که همهء روز را در میان خاکها با شکسته چوبی سرگرم میشوی.
من از سرگرم بودن تو با این تکه چوب لبخند بر لب میآورم.
شاید از گوشهء چشم نگاهم کنی و با خود بگویی:«تلف کردن یک روز به خاطر این بازی چه احمقانه است!» کودک خردسال من،دیگر بازیچهء تو مرا سرگرم نمیکند،که من این هنر را از دست دادهام!
در زورق بیثبات خویش نشستهام و میکوشم که از دریای تمنیات دل گذر کنم و از یاد میبرم که کار من نیز بازی کودکانهای بیش نیست.