خلاصه ماشینی:
اصطلاحات و تعاریف در آموزش فنی و حرفهای مقدمه نظام تعلیمات فنی و حرفهای در حال حاضر در ایران براساس روش تقسیم کار پایهریزی شده است و دستگاهها و سازمانهای مختلفی در کشور،هر یک برنامههایی را با مختصات گوناگون اجرا میکنند.
این تنوع دستگاههای اجرایی که در حقیقت ناشی از رشد بسیار سریع اقتصاد کشور در سالهای اخیرند،با وجود مزایایی که در بردارد،رفتهرفته موجب پیدایش مسائل فنی و آموزشی خاصی ر مجموعهء نظام تعلیمات فنی و حرفهای کشور شده است که اهم آنها عبارت است از ادراک متفاوتی که در مورد سطوح و زمینهها و هدفهای اصلی این نوع تعلیمات در دستگاههای مختلف اجرایی تکوین مییابد.
مهمترین اثر منفی این ادراک متفاوت عبارت است از ایجاد سد و پندهای مصنوعی سازمانی و فنی که ارتباط ضروری بین سطوح مختلف تعلیمات فنی و حرفهای را از یک طرف و همکاری ثمربخش بین دستگاههای اجرایی مختلف را از طرف دیگر،بسیار مشکل و گاه غیرممکن میکند.
برای مواجهه با این مشکل و پیش از آنکه سد و بندهای مصنوعی به دیوارهایی غیرقابل نفوذ تبدیل شوند،به زغم نگارنده،ایجاد یک زبان فنی مشترک بین کلیهء دستگاههای اجرایی تعلیمات فنی و حرفهای در این کشور،ضروری است.
امید است که انتشار این مجموعهء اصطلاحات و تعاریف به فارسی نه فقط مسئولان اجرایی تعلیمات فنی و حرفهای در کشور،بلکه کلیهء پژوهشگران و کارشناسان آموزش و پرورش و دیگر متخصصان فنی و حرفهای را یاری دهد تا مسائل مشترک خود را از یک دیدگاه مشخص و در سطح موازین و استانداردهای معقول بینالمللی مورد نقد و بررسی قرار دهند.