خلاصه ماشینی:
پروین عطایی دانشیار دانشگاه تهران زبانشناسی و زبانآموزی1 درست است که تدریس زبانهای خارجی با روش شفاهی2قبل از جنگ دوم جهانی معمول بود،ولی این جنگ سبب شد که نظریههای مختلف زبانشناسی در تدریس زبانهای خارجی به کار گرفته شود.
منظور از درجهبندی الگوها این است که نباید مثل معلمانی که با روش مستقیم3 تدریس میکنند،در مراحل اول با شاگرد به زبان خارجی مکالمه کرد و از او انتظار داشت،درحالیکه هیچوقت حتی فرصت شنیدن آن زبان را نداشته است،بتواند تمام گفتههای معلم را بفهمد و بهکار بندد،بلکه باید الگوهای گرامری را بهطور دقیق و به تدریج از مطالب آسان و مورد احتیاج شروع کرد و به مطالب مشکلتری رسید.
بهکار بردن تمرینهایی که شاگرد را،بهجای تقلید صرف، وادار به ساختن جملات جدید میکنند،نتیجهء توجه زبانشناسان به قوهء نوسازی بشر در به کار بردن زبان است.
مراحل پنجگانهء تدریس زبانهای خارجی امروز هریک از جنبههای مختلف زبان، یاد دادن الگوهای دستوری،لغات و یا دستگاه صوتی زبان در پنج مرحلهء مختلف تدریس میشوند: 1-مرحلهء تشخیص4 2-مرحلهء تقلید5 3-مرحلهء تکرار6 4-مرحلهء تغییر7 5-مرحلهء انتخاب8 (4)- Recognition (5)- Imitation (6)- Repetition (7)- Variation (8)- Selection 1-منظور از تشخیص یاد گرفتن معنی کلمات و الگوهای جدید نیست.
ثالثا آموختن کلمات در جملات سبب می- شود که شاگرد تنها کلمات را یاد نگیرد، بلکه الگوهای دستوری زبان را نیز تقلید و حفظ بکند.
تا این مرحله شاگرد یاد گرفته است که تفاوتهای موجود را تشخیص دهد و آنها را تقلید بکند و در نتیجهء تمرین و تکرار توانسته است آنها را بهطور خودبهخودی بهزبان بیاورد.