چکیده:
مشاورهء تلفنی شیوهء جدیدی است که به سرعت در حال گسترش کمی و کیفی در سراسر جهان است.مزایای فراوان این نوع مشاوره مثل دسترسی آسان و هزینه کم،آن را مطلوب مراجعان ساخته است.گذشته از مزایا و جذابیتهای مشاورهء تلفنی،کارامدی آن نیز در پژوهشهای متعددی بررسی و تأیید شده است.گسترش استفاده از مشاورهء تلفنی، مزایای فراوانی آن و کارامدی این شیوهء مشاور،موجب شده است تا مشاوران،اینگونه مشاوره را بهطور جدی مورد توجه قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"گسترش استفاده از مشاورهء تلفنی، مزایای فراوانی آن و کارامدی این شیوهء مشاور،موجب شده است تا مشاوران،اینگونه مشاوره را بهطور جدی مورد توجه قرار دهند.
(ملان1و دیگران، 5002،ص 918-178)به راستی چه جاذبهای در اینگونه مشاوره وجود دارد که مراجعان بسیاری را به خود جلب میکند؟این سؤال را میتوان اینگونه نیز مطرح ساخت:چه کسانی با چه انگیزهای خواهان اینگونه مشاورهاند؟پرسش بعدی این است که با وجود گستردگی استفاده از مشاورهء تلفنی و جذابیت آن برای مراجعان،این نوع مشاوره تا چه میزان میتواند کارا باشد؟این نوشتار به این پرسشها خواهد پرداخت.
برخی از بیماران در مناطقی زندگی میکنند که به راحتی نمیتوانند سفر کنند؛برخی به دلیل ناتوانی جسمی قادر نیستند در جلسهء مشاوره حضور یابند و بهطور خاص گروهی دیگر به دلیل ماهیت اختلالشان امکان استفاده از مشاورهء سنتی را ندارند؛مانند اختلالات مزمن«وسعت هراسی»2و «حمله وحشتزدگی»3که فرد را کاملا خانهنشین کرده و از دسترسی به خدمات سلامت روان ناتوان میسازد.
1. ناشناسی در مشاوره تلفنی ناشناس بودن برای کسانی که دربارهء مشاورهء حضوری مرددند،میتواند زیان کمتری داشته باشد؛زیرا فرد میتواند بدون اینکه مشاور او را ببیند،گفتوگو کند و ناشناس بماند.
هرچند هنوز هم اولویت با مشاورهء رودررو است اما باید این نوع مشاوره را نیز بهطور جدی در نظر داشت؛چرا که از سویی مشاورهء سنتی در مواردی امکانپذیر نیست و از دیگر سو انعطافپذیری وسایل ارتباطی مثل تلفن میتواند در ارائه خدمات درمانی و مشاوره به گروه بیشتری از مردم مفید واقع شود."