چکیده:
کتاب،در پژوهشهای کتابخانهای،دارای اصلیترین نقش در به بار نشستن شجرهء پژوهش است.نهال پژوهش در جوار جویبار کتاب سیراب و تنومند شده و ثمر میدهد.علیرغم گسترش رسانههای متنوع در عصر حاضر، هنوز کتاب گنجینهای ژرفناک و گسترده است که پیوسته نیازهای معرفتی -معیشتی بشر را با کمال بخشندگی برطرف کردهاست. اکنون که مجلهء پژوهش و حوزه این فرصت را بهدست آورده تا به موضوع مشاوره در حوزه بپردازد،جا دارد برای تکمیل رسالت اطلاعرسانی پژوهشی خود اشارهای کوتاه به مکتوبههای عرصه مشاوره بیفکند.در این اشارهء گذرا،تنها سی اثر از مجموعه کتابهای مشاوره و راهنمایی انتخاب و معرفی شدهاست.به یقین آثار بیشتری در این زمینه موجود است که این مجال را گنجایش همه آنها نیست.بنابراین تتبع و تورق آن را به جویندگان این موضوع وامیگذاریم.
خلاصه ماشینی:
"عناوین این فصلها به شرح ذیل است: فصل اول:لزوم راهنمایی؛فصل دوم:تعریف،اصول و هدفهای راهنمایی؛ فصل سوم:انواع راهنمایی(تحصیلی،حرفهای،گروهی،سازشی،فردی و مشاورهء گروهی)؛فصل چهارم:تاریخچهء راهنمایی در ایران پیش از اسلام؛فصل پنجم:هدایت و ارشاد در ایران از صدر اسلام تاکنون؛فصل ششم:تاریخچهء راهنمایی و مشاورهء جدید در جهان و ایران؛فصل هفتم:فنون راهنمایی و پرونده تحصیلی؛فصل هشتم: پرسشنامه؛فصل نهم:اصول،محدودیتها و ارزش مشاهده؛فصل دهم:واقعهنویسی (تعریف،شکل،روش جمعآوری وقایع و تفسیر آن)؛فصل یازدهم:مقیاس درجهبندی؛ فصل دوازدهم:گروهسنجی؛فصل سیزدهم:مصاحبه(گفتوگو یا مذاکره،مصاحبهء حقیقتیابی،مصاحبه مشاورهای،هدف مصاحبهء حقیقتیابی،مراحل مصاحبهء حقیقتیابی،شروع مصاحبه،طریق ازدیاد رابطه،پیشنهادهایی برای متن یا قسمت اصلی مصاحبه،مشاهده علایم و تشخیص و استفاده از آنها در مصاحبه،تلخیص مصاحبه،مصاحبه با معلمان و مصاحبه با والدین)؛فصل چهاردهم:تست،تاریخ و تعریف آن؛فصل پانزدهم:انواع تستهای روانشناختی(تستهای فردی،جمعی،ابزاری، کتبی،شفاهی،استعداد،معلومات،شخصیت،علایق،معلم ساخته،استاندارد،کلامی، غیر کلامی و طرز تهیه تست)؛فصل شانزدهم:خصایص و شرایط اساسی تست؛فصل هفدهم:تعریف و انواع نرم؛فصل هیجدهم:نمودار پراکندگی-نیمرخ مورد تست،تاریخ و تعریف آن؛فصل نوزدهم:هدفها،روش اجرا،شکل،تفسیر،محاسن و معایب شرح حالنویسی؛فصل بیستم:سؤالیه شخصی شامل تعریف،عناصر اصلی و روش تهیه آن؛ فصل بیست و یکم:تشخیص مسائل و مشکلات دانشآموزان(تحصیلی،مقایسهء پیشرفت تحصیلی و استعداد و توانایی مدرسهای،انگیزهء تحصیلی،انتخاب رشتهء تحصیلی،مسائل شغلی و حرفهای،دلایل و ماهیت انتخابهای نامناسب،نیمرخ استعداد شغلی،منابع کسب اطلاع برای ترسیم نیمرخهای شغلی،مالی و مادی،بدنی و سلامتی،اجتماعی و شخصی و خانوادگی)؛فصل بیست و دوم:مطالعه موردی شامل گردآوری و طبقهبندی اطلاعات و رئوس مطالب؛فصل بیست و سوم:راهنمایی گروهی (انواع راهنمایی،هدایت تحصیلی،راهنمایی حرفهای،منابع کسب اطلاع دربارهء فرصتهای استخدامی،ساعات تعلیم اطلاعات،کلاسهای مشترک،کنفرانس موردی،بازدیدها و روش انجام آن و کنفرانس شغلی)؛در فصل بیست و چهارم و بیست و پنجم:صفات و خصوصیات مشاور و راهنما(عناوین و القاب کارکنان راهنمایی، تحصیلات مشاور،کیفیات شخصی و خصوصیات فردی،شناخت جامعه،داشتن استعداد رهبری و انجام کار،برادری و برابری،حسن خلق،حسن ظاهر و..."