خلاصه ماشینی:
"مرتبهء دیگر علم آیات،مرتبهء صرف دانش است،که آمدن باران نشان از رحمت الهی است،میداند و این نشانه را،و این آیت رامیشناسد،شناخت نشانه و آیت که سفارش ادیانست،در او محقق شده و او دانش لازم برای این شناخت را از عقل و نقل فراهم آورده و در هم کرده و دیندارانه میاندیشد.
آخرین مرتبهء علم آیات،آنچه اندر وصف ناید آن شدن است،و به عین الیقین همان دیدن،که در مراحل پیشین تنها بدان میاندیشیدی،این مرتبهای است که تنها وصفی از آن شنیدهایم،مرتبهء اولیای حق و انبیا عظام؛ در این مرحله عالم به آیات،آیات را با تعیین و بصیرت خداداد درمییابد،در این مرحله،هیچ ابهام و اشتباه تعبیری راه ندارد،هر بود و نمودی در این مرتبه، پیامی است از حق ولی این پیام؛پیامی ملفوف و محفوف نیست، کشف المحجوب واقع شده و پیام؛سخنی است آشکار،این مرتبهای است که ابراهیم و اسماعیل را بدان راه بود که ابراهیم میفرماید«یا بنی انی اری فی المنام انی اذبحک فانظر ما ذاتری»1و اسماعیل پاسخ میگوید«یا ابت افعل ماتؤمر ستجدنی ان شاء الله من الصابرین»2یعنی دیدار تو،حتی در خواب هم،امر است."