خلاصه ماشینی:
"برای توسعه اجتماعی آشنایی علمی و دقیق با تاریخ دنیا و ایران یک ضرورت است،چرا به عنوان مثال کشور ژاپن با وجود دستیابی به سطح قابل توجهی از توسعه،با مشکلات جوامع معاصر کمتر روبروست؟زیرا این ارتباط جدی با تاریخ خود دارد،آنچه که به ژاپن امکان گزینش داده،استحکام تاریخ است.
1-بررسی اطلاعات لازم در تصمیمگیری 2-بررسی ارزش و فایده تصمیمگیری 3-بررسی نتیجه و پیامدهای تصمیمگیری «5» براساس یک نظرسنجی در بین دانش آموزان تهرانی 5/50 درصد به مشاغل پزشکی،مهندسی،استادی دانشگاه و خلبانی و 3/21 درصد به کارمندی و 5/8 درصد کسب آزاد و مغازهدای و 7/8 درصد مشاغل هنری را مورد علاقه خود اعلام کردهاند،با توجه به این که پرسش شوندگان نوجوان و جوان در سنین دبیرستان قرار دارند و اکثریت آنها از ورود به دوره آموزش عالی اظهار ناامیدی کردهاند،انتخاب مشاغلی غیر از پزشکی، مهندسی و استادی دانشگاه به عنوان مشاغل مورد علاقه از طرف آنها شاید بر این دلیل بوده است،که کسب نقشهای یاد شده را خارج از توانایی خود میدانستند، شاید بتوان بیعلاقگی پاسخگویان را به مشاغل مزبور برای علاقهمندان به مشاغل هنری باور کرد،ولی طبیعی به نظر میرسد کسی که بتواند استاد دانشگاه یا پزشک شود،کارمندی را به عنوان شغل مورد علاقه انتخاب نمیکند.
به تخصص در حوزه علوم انسانی،ادبیات و هنر نیاز دارد،به بسیاری از نقشها،بیرون از حوزه تخصصهای یاد شده،نظیر،مدیران،تکنیسینها و هنرمندان -متمرکز شده آرزوها و منزلتهای شغلی به چند حوزه مدون،نقشهای دیگر را خالی میگذارد و یا استعدادهای درخور را به سوی خود جلب نمیکند و آنان که در مسند این مشاغل مینشینند همواره به آن مشاغل به عنوان نمادهای ناکامی خود با سکوهای پرش مشاغل فراتر مینگرند."