خلاصه ماشینی:
"مرحوممجلسی برای اولین بار در جهان شیعه،بلکه در جهان اسلام تفسیر موضوعیرا رواج داده است موضوعاتی را که در قرآن و در اخبار وارد شده احصا کردهو در هر موضوعی مجوع آیات آن موضوع را آورده است در جایی که دربارهتوکل بحث کرده است،مجموع آیاتی را که درباره توکل آمده آورده است وبعدا آنها را شرح داده،در حالی که وسایل را که اما امروزه در اختیار داریم،مانند معجمها،کشف الایات را در دسترس نداشته است.
برایکسانی که برای اولین بار میخواهند از قرآن بهره ببرند تفسیر ترتیبیمناسب است،ولی برای کسانی که از قبل مقداری از آیات قرآن را فراگرفتهاند و با آن آشنا هستند،تفسیر موضوعی بوده ولی نه در چارچوب بزرگی مثلاثر ایشان،نظیر کنز العرفان فاضل مقداد درباره ایت الاحکام ایشان در اینکتاب آیت مربوط به طهارت را یکجا آورده است،اما مرحوم مجلسی درتمام موضوعات،تفسیر موضوعی نوشته است:اخلاقی،عقدیتی،تاریخی،عرفانی و حتی آنها که مربوط به آفرینش زمین و آمسان است و یک تفسیرموضوعی به این گستردیگی،خود نشانگر عظمت فکر و ابتکار مرحومعلامه است.
این است که حدیث و تحقیق حدیث را از نظر مضمون و از نظر سند (به تصویر صفحه مراجعه شود)مرحوم مجلسی برایاولین بار در جهانشیعه،بلکه در جهاناسلام تفسیر موضوعیرا رواج داده است خیلی حرکت دادهاند،این دو بزرگوار مانند آن اخباریهای مطلق نبودهاند کههر حدیثی را بگیرند و عمل کنند،به اصطلاح،اخباری حشوی نبودهاند بکلهاخباری محقق بودهاند دقت و احاطه ایشان بر فروع،بر اصول،بر فلسفه وکلام و بر رجال در اینجا معلوم میشود."