خلاصه ماشینی:
"مطالعه کوکان کر یا سنگین گوش نیز رابطه میان هوش و زبان را روشن نموده است و نتایج نشان دهنده پائین بودن سطح هوش این نوع کودکان بوده زیرا آنها نتوانستهاند هوش خود را بکار اندازند و لغتهای لازم را فرا گیرند.
این تحقیقات همه نشاندهنده برتری کودکان عادی بر دو زبانه بوده لکن تحقیقات دیگری وجود دارد که عکس این قضیه را ثابت مینماید مانند مطالعات گروسین در سال 1982 که تأکید بر برتری دو زبانه در رشد هوش دارد و نیز مطالعات پیل و لامبرت در سال 1962 با مقایسه دانشآموزان فرانسوی زبان یا عادی با دانشآموزان فرانسوی-انگلیسی یا دو زبانه به نتیجه برتری دو زبانهها در توانائیهای شناختی،ابتکار و هوش رسیدهاند.
در کشور آمریکا که پدیده دو زبانگی با توجه به مسئله مهاجرت یک مشکل تلقی میشود تا قبل از سال 1937،بیش از 32 پژوهش مختلف در رابطه با ارتباط میان هوش و دو زبانگی انجام گرفته که نتایج بررسیها نشاندهنده فقدان نتیجه قطع درباره ارتباط میان دو زبانگی با نوعی ناتوانی ذهنی یا کمهوشی بوده است."