خلاصه ماشینی:
در حال حاضر نسبت اشتغال به تحصیل در استانهای مختلف کشور متفاوت است و در مرحلهء اول باید دید هر استان یا فرمانداری کل در چه مرحله از توسعهء کمی است،به عبارت دیگرچه نسبت از کودکان واجب التعلیم شهرها و مناطق روستایی به مدرسه ره یافته و در حال حاضر به تحصیل اشتغال دارند و حجم کار آموزش ابتدایی در دورهء عملکرد برنامهء چهارم برای نیل به هدف کلی مذکور چیست و آیا اصولا همهء مناطق کشور می- توانند خود را به چنین نسبتی برسانند یا خیر؟این بررسی در تهران در جریان است و قریبا اعلام خواهد شد و نسبت اشتغال به تحصیل آموزش ابتدایی را در شهر و مناطق روستایی و با تفکیک استان نشان میدهد.
این موضوع اهمیت اساسی دارد که در این مرحله باید توانایی محل و شرایط اقتصادی و اجتماعی هر شهرستان ملحوظ باشد و مثلا اگر در تمام استان 30 درصد نیازمندیها را از طریق منابع محلی میتوان تأمین کرد نباید انتظار داشت که همهء شهرستانها همان 30 درصد را تأمین کنند و در بودجهبندی و اختصاص و توزیع منابع که لازمه و نتیجهء قهری هر برنامهریزی است به واقعیتهای مربوط به شهرستانهای مختلف از نظر تأمین منابع محلی باید توجه شود و بالاخره مشخص گردد.
در تعیین این نسبت از توزیع دانشآموزان دبستانهای منطقه در پایههای مختلف میتوان استفاده کرد و در هر حال مسئلهء اصلی آن است که سهم مربوط به توسعهء سال اول براساس جمعیت دو گروه کودکان شش سالهای که برای اولین بار در دبستانها ثبتنام میکنند بین شهرستان- های تابعه تقسیم شود و سهم مربوط به توسعهء پایههای دوم تا ششم و بهبود وضع موجود را براساس میزان کمبود آموزش ابتدایی در حال خاضر و به منظور تأمین این نیازمندیها در یک برنامهء چند ساله تقسیم کنند.