خلاصه ماشینی:
"آن سوی حکمت ظاهری *فهیمۀ غنی نژاد *نگرشی به حقایق باطنیاسلام و تائوئیسم *رنه گنون *ترجمۀ دل آرا قهرمان *نشر آبی،1379،اول (به تصویر صفحه مراجعه شود)نگرشی به حقایق باطنی اسلام و تائوئیسم1،مجموعه مقالاتی است ازرنه گنون2،اندیشمندی که آنچنان دل سپردۀ علوم مکنونه بود و«سنتازلی»به سوی خود میکشانیدش که در میان مذاهب گوناگون،بیهیچتعصب،آنی را ویژه میدانست که بیشترین بهره را از علوم مکنونه داشتهباشد.
برای رسیدن به مقصود،مکتباستادانی را درک کرد و خود نیز در این راه به مقاماتی معنوی رسید که از آنجمله،یکی مقام«سرور ناشناس»وارث سنت ایود الودر4در مکتب هرمتیکپاپوس5بود که تاثیر سنت ایود الودر در کتاب پادشاه جهان وی مشهود است؛(به تصویر صفحه مراجعه شود)و دیگر،عضویت و اشتغال در کلیسای گنوستیک و انتشار نشریۀ«گنوز»6بود که در آغاز،ارگان رسمی کلیسای گنوستیک جهانی بوده است.
تائوئیسم که رقیب مذهب کنفوسیوسی بوده و از قرن پنجممیلادی در قالب دین در چین گسترش یافته و خدایان متعدد و طریقتهایرهبانی چند داشته است،هدف متعالیش دوری از وهم و غرور آرزوی نفسدر مورد لغت صوفی بایدتاکید کنیم که هرگزکسی نمیتواند خود راصوفی بنامد،مگر آنکهجاهل محض باشد،زیرااین ادعا خود میرساندکه او صوفی حقیقینیست تائو،در معنای وسیعخود،عبارت از راهیاست که امور طبیعی باخلاقیتی خود به خود ونظمی پی در پی بر آنحاکمند؛و تائوئیستهامیبایستی از هر کوششو تلاش بپرهیزند&%04004DMKG040G% مسئلۀ حکمت ظاهری و حکمت باطنی به رابطۀ میان پوست یا قشر بیرونی یک میوه و هستهیا قسمت درونی آن میماند."