خلاصه ماشینی:
از جنبهء بینالمللی تلاش هلند برای حفظ سیادت خود و تشکیل حکومتهای محلی دست- نشانده به صورت فدراسیون زیر نفوذ هلند از یک طرف،و مبارزه ملیگرایان برای تأسیس جمهوری مستقل از طرف دیگر،انعقاد موافقتنامههای لینگاجاتی در سال 1946 (برقراری آتشبس و شناخت بالقوهء جمهوری)و رن ویل در سال 1948(تعهد هلند به مراجعه به آرای عمومی)و لاهه در سال 1949(بعد از مداخله سازمان ملل متحد)و انتقال قدرت و حاکمیت به جمهوری فدرال اندونزیا و باقیماندن گینهء غربی در تصرف هلند.
شهرستانها و بخشها مسؤل آموزش ابتدایی هستند،اما در این دبستانها،مانند دبیرستانها و مدارس حرفهای تنظیم برنامهها و کتابهای درسی و تعداد ساعتهای دروس با وزارت است که نظارت خود را به وسیلهء بازرسان اعمال میکند.
بسیاری از مدارس اسلامی زیر نظر وزارت امور دینی قرار دارند جز در مورد برنامههای تحصیلی که از وزارت آموزشوپرورش و فرهنگ تبعیت میکنند.
در اواخر دههء سال 1960 در حدود پنجاه تامان سیسوا (بیشتر در جاوهء مرکزی و شرقی)در سطح دبستان و دبیرستان متجاوز از بیست هزار دانشآموز در خود پذیرفته بودند،در حالی که برخی مقتضیات برنامهء جدید را هم قبول کرده و از دولت هم کمک هزینه میگرفتند،و شعار«پاکی و نظم ضمن کوشش در راه رسیدن به کمال14»در آنها حفظ شده بود.
مدارس نوع اول هنوز فراوان است و در جاوه و سوماترا هر ده بزرگی دستکم یکی از این مدارس دارد.
از سال 1950 به این طرف وزارت امور دینی نظارت زیاد بر اینگونه مدارس اعمال میکند و تعلیمات آنها را با مطالب غیردینی آمیخته است.