خلاصه ماشینی:
"یکی از مباحث مهمی که در این زمینه فکر اندیشمندان را به خود مشغول و معطوف داشته،این است که آیا احکام دین اسلام،احکامی فراتاریخی و برای همه عصرها و زمانها هستند یا آنچه بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده،نازل به زمان نزول وحی بوده و در همان بستر زمانی قابل جریان است و برای عصر و زمان کنونی باید طرحی نو درافکند و اندیشهای تازه بنیان گذارد؟گونه دیگری از این بحث،آن است که آیا احکام الهی تعبدی هستند و باید بیچون و چرا تسلیم آن بود یا باید آن را بر عرف عرضه کرده و در بستر زمان و مکان به قضاوت نشست و در صورتی که از دیدگاه عرف زمان قابل پذیرش باشد،آن را پذیرفت،وگرنه مورد پذیرش نخواهد بود؛در همین راستا و در سالیان اخیر،این بحث در جراید خودنمایی میکند که آیا سنت رسول خدا(ص)به معنای فعل و قول و تقریر آن حضرت،گستره زمانی ما را نیز در بر میگیرد یا تنها در زمان حضور حضرتش قابلیت اجرا دارد؟به دیگر سخن،آیا هرآنچه در زمان پیامبر خدا(ص)و سلم-وجود داشته و پیامبر نیز برحسب شرایط زمانی و مکانی،آنها را تایید و مورد پذیرش قرار میداده،سنت رسول خدا(ص)و حکم شرع تلقی میشود یا این که در برخی موارد پیامبر به عنوان یک انسان عادی به آداب و سنن متداول جامعه خود عمل میکرده و چنین آدابی را نمیتوان سنت پیامبر نام نهاد؟ برخی اینگونه میاندیشند و ازاینرو معتقدند اولا چنین آداب و سنتی سنت محسوب نمیشود و بر فرض این که سنت باشد،چنین سنتی حجیت و اعتبار ندارد و مفهوم حجیت در این بخش از سنت آن است که با واجبات و محرمات تعارض نداشته باشد،اما نمیتواند ملاک مشروعیت و عدم مشروعیت باشد."