چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی الگوهای حرکتی پایة منتخب (پرش طول جفتی و لی لی کردن) در کودکان پسر و دختر هفت سالة شهرستان ارومیه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی – میدانی است. آزمودنی های تحقیق 102 دختر و 102 پسر کلاس اول ابتدایی مدارس دولتی آموزش و پرورش شهرستان ارومیه بودند. اطلاعات پژوهش از طریق فیلمبرداری مهارت های مورد نظر از سه زاویه رو به رو، پهلو و پشت جمع آوری شد. الگوی پرش طول جفتی با استفاده از روش مرحله ای کلارک و فیلیپس (1985) و الگوی لی لی کردن با استفاده از روش مرحله ای هالورسون و ویلیامز (1985) ارزیابی شد. و ویژگی های کلی این مهارت ها مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج پژوهش به طور خلاصه به شرح زیر است: در مهارت پرش طول جفتی بین پسرا و دختران تفاوت چشمگیری مشاهده نشد اما در مهارت لی لی کردن، دختران عملکرد بهتری داشتند. همچنین بیشتر آزمودنی های پژوهش در مقایسه با معیارهای وابسته به سن پایین تر از مرحلة پیشرفتة این مهارت ها قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"گالاسو و کروز9 (1960)،گالاسو،هالورسون و رادریک10(1965)،کئوق11(1969)،الیاس،کارون و بایلی12(1975) (1)- Mc Clenaghan & Gallahue (2)- Seefeldt & Haubenstricker (3)- Total Body Assessment Approach (4)- Roberton (5)- Segmental Assessment Approach (6)- Sandres (7)- Smith & Keefe (8)- Patterson (9)- Gallasow & Kruse (10)- Gallasow.
(تصویرتصویر) شکل 4-نتایج جزء حرکتی دست برای اطمینان از یافتههای بخش توصیفی هر مهارت،تفاوتهای موجود با استفاده از آزمون یومن ویتنی بررسی شد که نتایج حاصل به شرح زیر است(جدول 2) جدول 2-نتایج آزمون یومن ویتنی برای الگوی لیلی کردن (تصویرتصویر) *سطح معنیداری 0/05 P همان طور که از جدول استنباط میشود،با توجه به مقدار Z و سطح معنیداری به دست آمده،فرض صفر رد و نتیجه گرفته میشود بین پسران و دختران در الگوی لیلی کردن تفاوت معنیداری وجود دارد و دختران بمراتب بهتر از پسران عمل کردند.
همان طور که نتایج این تحقیق نشان میدهد بیشتر پسران و دختران در این سن در مهارتهای حرکتی منتخب در مرحلۀ زیر پیشرفته قرار دارند و با توجه به یافتههای سینکلر1 (1973)(26)مبنی بر این که کودکان دارای نیروی بالقوۀ رشد برای رسیدن به مرحلۀ پیشرفتۀ بیشتر مهارتهای حرکتی پایه در حدود شش سالگی میباشند که با توجه به این مسئله می توان گفت آزمودنیهای این تحقیق از لحاظ رشدی نتوانستهاند نیروهای بالقوۀ خود را به بالفعل تبدیل کنند که این نتیجه با یافتۀ هریسون و کافنی(2001)مبنی بر این که کودکان شش ساله الگوهای حرکتی پایۀ طول جفتی و لیلی را در حد پیشرفته اجرا نمیکنند،مطابقت دارد (10).
The contribution of a fundamental motor skill to the performance and learning of a complex sport skills", Journal of Human movement studies, 19(2), PP:75-84."