خلاصه ماشینی:
"اما سؤال اساسی این است که آیا با همین سازوکارهای حاکم بر نظام آموزش عالی و آموزش پرورش میتوان انتظار داشت چنین محصولاتی به جامعه عرضه شود.
با مراجعه به منابع دینی،آشکار میشود که در نظام تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز اساسی روی پرورش قوهء تعقل و ایجاد روحیهء علمی و عشق به دانستن و فراگرفتن است.
در حوزههای دینی نیز از ابتدا فراگیر اینگونه تربیت میشود که نسبت به هر امر مبهم و مجهول سؤال و اشکال کند تا تمام زوایای مسئله را بهطور دقیق درک نماید.
بنابراین انتظار میرود،اندیشمندان حوزهء تعلیم و تربیت با مطالعا و برنامهریزی دقیق نظام آموزشی کشور را بهسمت ترویج روش آموزشی فعال و افزایشانگیزه در فراگیران و ایجاد روحیهء علمی و پرسشگری در آنان سوق دهند تا دوباره شاهد رویش جوانههای دانش و نشاط علمی بر درخت کهن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشیم."