خلاصه ماشینی:
"برای اجرای پژوهش بعد از ترجمه و تعیین پایایی و روایی آزمون اضطراب فیلیپس(ابزار پژوهش)،تمام دانشآموزانی که در مدارس شهرستان دزفول به تشخیص مشاور دارای اضطراب امتحان بودند، مورد ارزیاب با آزمون قرار گرفتند و از بین کسانی که با این آزمون به عنوان«دارای اختلال» تلقی میشدند،03 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دوگروه 51 نفری قرار گرفتند و یک گروه بهطور تصادفی به سه گروه پنج نفری تقسیم شدند و هر گروه با یک مربی،کار آموزش را آغاز کردند.
بهطوری که اسپانر(7991)با پژوهشی در مورد طبقه اجتماعی-اقتصادی خانواده و میزان اضطراب امتحان انجام داده است،نتیجه میگیرد که دانشآموزان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیف،در آزمون اضطراب امتحان،نمرههای زیادی میگیرند و افت تحصیلی بیشتری نشان میدهند؛چون در این خانوادهها،والدین نمیتوانند تشویقها و ترغیبهای مناسبی برای تلاش فرزندان فراهم کنند و بیشتر فرزندان خود را مورد تنبیه قرار میدهند و از ارزشهای سختگیرانه استفاده میکنند.
در کاهش اضطراب امتحان،افراد اعم از والدین،معلم و دانشآموز نقش مهمی دارند که به اختصار به آنها اشاره میشود: نقش والدین در کاهش اضطراب امتحان فرزندان: عوامل قبل از امتحان عدم تأکید زیاد بر نمره و توصیه به حفظ آرامش به فرزندان تمجید از فعالیتهای خوب دانشآموزان،شنیدن انتظارات آنها و یادآوری تواناییهایشان توصیه به زود خوابیدن در شب امتحان و صرف صبحانه مناسب و کامل شنیدن راهنماییهای معلمان بهطور صحیح و پرسش از معلمان هنگام برخورد با ابهام در جریان قرار دادن معلم در صورت نیاز به وقت بیشتر برای امتحان گرفتن امتحانات آزمایشی از دانشآموزان قبل از امتحان(طالبی،9731)."