چکیده:
توسعه منابع انسانی،موضوعی وابسته به شاخه مدیریت منابع انسانی است که در دو دهه اخیر مورد توجه اندیشمندان مدیریت قرار گرفته است.از دیدگاه عموم اندیشمندان و مجامع بینالمللی،انسان،محور توسعه است؛توجه به انسان را با شاخصهای کیفیت زندگی میسنجد و رویکرد گستردهتر آن پرورش تواناییهای انسان و گسترش این حوزه او برای بهرهبرداری و سودمندی بیشتر است.بر مبنای ادبیات موجود،شاخصهای مهمی چون دانش،مهارت و نگرش مثبت،عوامل«توسعه منابع انسانی»است.این در حالی است که صفت ممیزه انسان از دیگر جانداران به جنبه روحی،معنوی و فطری او مربوط است و رشد،تعالی و اکمال انسانها به این بخش از وجود برمیگردد.با این رویکرد،الگوی تحقیق،مبتنی بر دیدگاه ارزشی در توسعه منابع انسانی با متغیرهای اساسی«نگرش فطرتگرا»و«ارتباطات چهارگانه انسان»و تأثیر این رویکرد بر«رفتار اثربخش»طراحی،تبیین و توصیف شده است. در متغیر«نگرش فطرتگرا»با بهرهبرداری از دیدگاه اندیشمندان و متفکران اسلامی سه عامل امید به نیروی برتر(خدا)،امانتداری و خدمتگزاری در این الگو استفاده شده است.در ارتباطات چهارگانه،عوامل ارتباطی فرد در چهار بعد ارتباط با خدا،ارتباط با خود،ارتباط با دیگران و ارتباط با محیط طبیعی مورد توجه است.چنانچه فرد در زندگی خود این ابعاد را به طور متعادل رعایت کند در جهت توسعه انسان ارزشی متأثر از نگرش فطرتگرایی،رفتاری اثربخش خواهد داشت.در این الگو از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شده است.نتایج دیدگاه استادان دانشگاه در رساله تحقیقی نویسنده،این الگو را تأیید کرده است.
خلاصه ماشینی:
"آیا توسعه منابع انسانی از طریق توسعه ارتباطات چهارگانه و نگرش فطرتگرا بر رفتار اثربخش تأثیر دارد؟ روششناسی تحقیق این تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی است و در جستجوی دستیابی به یک هدف عملی است و تأکید آن بر تأمین سعادت و رفاه توده مردم(دلاور،0831:94)، بهبود و بهینهسازی ابزارها،روشها،اشیا و الگوها در جهت ارتقای سطح زندگی انسان(حافظنیا،0831:15)و پیدا کردن راهحلی برای مشکلات است(ایستربای- اسمیت و همکاری،4831:42).
متغیرهای توسعه ارتباطات چهارگانه(فرافردی،درونفردی،میانفردی و برونفردی)و متغیر نگرش فطرتگرا با شاخصهای امانتداری،خدمتگذاری و امید به نیروی برتر به عنوان متغیرهای اثرگذار بر توسعه منابع انسانی مورد توجه این تحقیق قرار گرفت.
D. Wiggs (4)- Jon Werner and Randy L Desimone (5)- Ricky W.
در نتیجه مباحث مختلف در موضوع مهارت و دستهبندیهای ارائه شده که مبنای آن دستهبندی کتز(مهارتهای ادراکی،انسانی و فنی)است،مهارتهای چهارگانه فرد در ارتباط برقرار کردن با خالق هستی(خدا)،ارتباط با خود،ارتباط با دیگران و ارتباط با طبیعت و دنیا به عنوان شاخصهای اصلی مهارتی در توسعه منابع انسانی مؤثر است.
ادبیات موضوع نشان میدهد که تحقیقات کاربردی درباره ارتباط توسعه منابع انسانی با سایر متغیرهای موردنظر(ارتباطات چهارگانه،نگرش فطرتگرا و تأثیر آن بر رفتار اثربخش)به شکل تحلیل مسیر وجود ندارد،لکن ابعاد موردنظر به صورت پراکنده در ادبیات وجود دارد.
رابطه بین نگرش و رفتار را میتوان به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه افراد به توسعه منابع انسانی (HRD) در نظر گرفت(ورنر و دسیمون، 6002).
در این الگوی تحقیقی،متغیر توسعه منابع انسانی با تحت تأثیر قررا گرفتن از دو متغیر ارتباطات چهارگانه و فطرتگرایی و اثرگذاری بر متغیر توسعه منابع انسانی،تأثیر آن بر رفتار اثربخش نمونه آماری تحقیق(استادان دانشگاه)تعقیب شده است."