خلاصه ماشینی:
"باور به نبش و بیدارگرایی اسلامی،4کار آمدی اسلام در عرصه هایاجتماعی و سیاسی و فرهنگی،اعتقاد به ایده هایی چون جهاد گرایی،نبردبا کفار و بسط حاکمیت اسلامی درهمه زمین گسترش انقلاب اسلامی5،طرد حکومت مجود در کشورهای اسلامی،مخالفت با ظلم،طردمرز بندی های جغرافیایی،گرایش به انترناسیونالیسم6و بالاخره احیای دیناز مهم ترین ویژگی های فکری بانیان و اداره کنندگان این مجله است.
آرای دو شخصیت،مرحوم مرتضی مطهری و مرحوم سید محمد باقرصدر در این مجله پر جاذبه است و سید محمد حسین فضل الله تقریبا دراکثر شماره های این مجله مقاله یا مصاحبه دارد.
با در نظر گرفتن این شاخص ها،سه دوره متمایز برای این مجلهمیتوان ترسیم کرد:در دوره اول،که مشتمل بر پنجاه شماره است،رویکرد تام به انقلاب اسلامی ایران دارد و به تحلیل شالوده های نظریاین تحول میپردازد.
فهرست برخی از ویژه نامه های سیاسی این مجله چنین است: شماهر 59:الاجتماع السیاسی الاسلامی،معالجات تاسیسیة؛شماره63:البیریسترویکا و التحولات فی اوروبا التشرقیة؛شماره 111:مناقشاتفی الفقه السیاسی؛شماهر 115:الدین و الدیمقراطیة.
مقاله نهم از دکتر حسن جابر با عنوان«الاجتهاد المعاصر و نظریةالمقاصد»،کلیاتی است در زمینه و روش شناسی استنباط در اسلام به ویژهدر حقوق اسلامی و این که تا چه اندازه اجتهاد موجود پاسخگوی این زماناست و برای تکمیل منطق اجتهاد باید به ثوابتی فراتر از مفروضات یکمذهب دست یافت به طوری که با امهات خود دین سازگار باشد.
در این شماره مقاله ای از مصطفی ملکیان،متفکر ایرانی باعنوان«فلسفه دین در مجادله های فکری معاصر»منتشر شده است.
در این شماهر چند مقاله مهم به چشم میخورد:«قرآن وزمان»از سید محمد جسین فضل الله:«تاریخیت و فقدان تاریخ گرایی درنصوص دینی»از حسن جابر؛«تفاوت های نص قرآنی نبوی و نصبشری»از سید محمد حسن امین؛و«تجدید علم کلام»از حسن حنفی."