خلاصه ماشینی:
"از آنجا که بررسی کیفی و نیز شناخت صحیح منابع اطلاعاتی یکی از مهارتها و مؤلفههای لازم برای بهرهمندی از سواد و بیشمار میرود،مقالهء حاضر درصدد است با معرفی یکی از مهمترین موضوعات مطرح در ارزیابی کیفی منابع اطلاعاتی موجود در وب یعنی منابع شبه اطلاعات7و منابع ضد اطلاعات8،طراحان سیستمهای بازیابی اطلاعات در وب،افراد مسئول در آموزش سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی و از همه مهمتر جستوجوگران را از وجود چنین منابعی آگاهی کرده و سازوکارهای شناسایی آنها را برشمرد.
آنچه در تعریف شبه اطلاعات اهمیت بسیاری دارد، این است که اینگونه از منابع اساسا با هدف گمراه ساختن خواننده به وجود نمیآیند،بلکه ممکن است تحت تأثیر عواملی که نام برده شد،دارای اعتبار کافی نباشند، همانگونه که کارتلی31(2003)میگوید،شبه اطلاعات جستوجوی اطلاعات یکی از زمینههای بسیار پرکاربرد در استفاده از وب به شمار میرود به بیانی کلی و ساده شبه اطلاعات را اطلاعات اشتباه یا گمراهکننده تعریف کردهاند فتزر ضد اطلاعات را توزیع،اشاعه یا ادعای اطلاعات غلط،اشتباه یا گمراهکننده همراه با تلاشی هدفمندانه و آگاهانه برای گمراه ساختن،فریبدادن یا سرگردان ساختن مخاطبان آن تعریف و تلقی میکند بر اثر ارتباط نامطلوب بین اطلاعات و دانش بهوجود میآید.
هیچ نشانی برای تماس،هیچ ارجاعی به منبع اطلاعاتی و تاریخ نگارش و روزآمدسازی نیز وجود ندارد برخی بر این باورند که هنگامی که اطلاعات از منابع به ظاهر درست اما غیر معتبر ریشه بگیرد یا هنگامی که در بستری ارائه شود که معنایی کاملا متفاوت از معنای حقیقیاش پیدا کند،به شبه اطلاعات تبدیل میشود برخی بر این باروند که ضد اطلاعات لزوما ارائهء هدفمندانهء اطلاعات نادرست نیست،بلکه ارائهء نامناسب و پیچیدهء منابع است."